GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościRóżne odmiany dawności
Strona 1 z 3
Tegoroczny, XXXVI Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej (9-13 lipca 2014) bardzo rozszerzył pojęcie dawności, obejmując nim dzieje muzyki od siedemnastowiecznej Fontana d’Israel Johanna Hermanna Scheina do późnodziewiętnastowiecznej Rozświetlonej nocy Arnolda Schönberga. Do jego najbardziej spektakularnych wydarzeń należały dwa, mające miejsce w tamtejszym Sokole. Przede wszystkim wykonanie z elementami akcji scenicznej tragedii lirycznej Marc-Antoine Charpentiera Akteon H. 481, napisanej prawdopodobnie dla pałacowego teatru księżnej de Guise. Tytułowa partia przeznaczona została dla haute-contre, specyficznie francuskiej odmiany głosu tenorowego, którą posługiwał się sam kompozytor, z dużą dozą prawdopodobieństwa występujący w niej na prapremierze.
W Starym Sączu zaśpiewał ją Jakub Burzyński, przyodziany w surdut, założony na jasną kamizelkę, a po przemienieniu w jelenia odsłaniający przeguby rąk, pokryte sierścią, co stanowiło karę za zakradnięcie się w pobliże nieprzystępnej, dziewiczej bogini przyrody, i zakłócenie jej spokoju. W tej roli pojawiła się Barbara Gładysz-Wszołek, dzierżąc w dłoni atrybut Diany, czyli łuk. W jej interpretacji ozdobne barokowe melizmaty odznaczały się nienaganną precyzją i przejrzystością ornamentalnego rysunku, wsparte dodatkowo urodą metalicznie brzmiącego głosu. Dzielnie sekundowała jej Marta Wróblewska w niewielkiej roli nimfy Aretuzy. Solistów oraz towarzyszący im zespół wokalno-instrumentalny Concerto Polacco od klawesynu poprowadził Marek Toporowski, a tła dla tej mitologicznej historii dostarczył obraz François Cloueta „Diana w kąpieli”. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |