GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBóg i Wolność na Festiwalu Beethovenowskim
Strona 2 z 5
Nie wyjaśnili jednak słuchaczom skąd się biorą owe trudności, i jak można im zaradzić. Większość wymienianych problemów pojawiła się w koncertowych wykonaniach obu dzieł, choć w różnym nasileniu. W Missa Solemnis śpiewał bardzo dobry czeski Chór Filharmoniczny z Brna. Zespół ok. 60. osobowy, z dobrze postawionymi głosami był bardzo starannie przygotowany przez Petra Fialę.
W obu fugach oczywiście dały o sobie znać trudności wokalne dostrzegalne przede wszystkim w spłaszczonych na wysokich dźwiękach głosach sopranowych. W tych miejscach Beethoven wspomógł nieszczęsne panie dublując ich partię dźwiękami trąbki, która uzupełniać powinna brakujące alikwoty i pomaga sopranom wejść na prawidłową pozycję. Szkoda, że tego nie dostrzegł prowadzący Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej młody dyrygent Jeremie Rhorer, znany francuski klawesynista i organista specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Kapelmistrz nieźle radził sobie z szybszymi fragmentami Mszy, niestety nie miał pomysłu, co zrobić z tymi, w których muzyka zwalnia i wymaga stworzenia specjalnego napięcia, naładowanego emocjonalnie nastroju. Nie pomagała dyrygentowi poznańska orkiestra, która ani brzmieniowo, ani technicznie nie stała na najwyższym poziomie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |