opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 246-345.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Falstaff, czyli opowieści lasku windsordskiego

Znakomitą Panią Quickly, charakterystyczną, acz nie przerysowaną, również wokalnie, okazała się Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak. W jej ceremonialnych powitaniach Falstaffa za pomocą słowa „Reverenza!” Verdi w parodystyczny sposób nawiązał do arcydzieła włoskiej opery komicznej, a mianowicie Cyrulika sewilskiego i sceny, kiedy Almaviva jako fałszywy nauczyciel muzyki wkrada się w przebraniu do domu Don Bartola, oddając mu w przesadny sposób wyrazy szacunku poprzez natrętne powtarzanie zwrotu: Pace e gioia il ciel vi dia. Skądinąd pamiętać należy, iż Falstaff jest spadkobiercą wcześniejszych tego typu operowych figur buffa, a więc właśnie rossiniowskiego Don Bartola, ale i donizettiowskiego Don Pasquale, budzących śmiech, pomieszany wszakże na przemian z antypatią i współczuciem, kiedy udaremnienie ich machinacji i wykpienie przybiera zbyt okrutny obrót.

Falstaff 05-112

Jolanta Żmurko w pełni odnalazła się w partii pani Ford, choć w przeważającej mierze jest ona wtopiona w większe sceny zespołowe, ale mimo to jej mocny głos przebijał się i można było podziwiać jego giętkość w wokalnych figuracjach w kwartecie Quell'otre, quel tino, a zarazem łatwość podawania tekstu. A przy tym artystka odznacza się znacznym temperamentem i vis comica, którego próbę dała już wcześniej w roli Anusi w weberowskim Wolnym strzelcu.

W postać o tym samym imieniu, ale tym razem w operze Verdiego wcieliła się Marta Brzezińska, z dużym wdziękiem i lekkością wykonując romancę Sul fil d'un soffio etesio. Jej partnerem jako Fenton był Łukasz Gaj, choć odnoszę wrażenie, że opera włoska nie jest jego naturalnym powołaniem, albowiem jego głosowi zdaje się lepiej odpowiadać prozodia niemiecka i rosyjska, a także recytacyjny styl, właściwy dla dramatów muzycznych Wagnera i Musorgskiego. Podkreślić jednak należy, iż para młodych kochanków obsadzona została przez artystów w tym samym mniej więcej wieku, co w operze wcale nie bywa regułą, a co okazało się w tym przypadku posunięciem bardzo ujmującym.

Nad całością w pełni panowała Ewa Michnik, nadając przedstawieniu lekkość, wynikającą z fakturalnej przejrzystości partytury, w tym i orkiestracji, a żywe tempo pozwalało cieszyć się ze skrzącego się humorem biegu wypadków.

                                                                          Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART