GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościStraszliwe skutki nieprzestrzegania celibatu, czyli „Ecce homo pater”
Strona 1 z 3
Taki wniosek przychodzi na myśl, albowiem kluczowym pomysłem we wrocławskiej inscenizacji Joanny d'Arc Giuseppe Verdiego stało się uczynienie z Jakuba, naturalnego ojca bohaterki, ojca… duchownego. Wskutek tego ona sama jawi się jego nieślubną córką, a on ściąga klątwę na głowę nie tylko jej, ale i swoją, a także Francji. Trapią go zatem wyrzuty sumienia, stające się przyczyną wystąpienia przeciw niej, co stanowi oś operowej akcji.
Skądinąd w operach Verdiego ojcowie odgrywają zazwyczaj złowrogą rolę w życiu swoich dzieci, jeśli wspomni się tytułowego Nabuchodonozora i Rigoletta, a także hrabiego Waltera z Luizy Miller, George’a Germonta z Traviaty, Filipa z Don Carlosa i Amonastra z Aidy. Towarzyszy temu walka o duszę Joanny, a właściwie jej dziewiczość, pomiędzy chórami anielskimi i piekielnymi (w tych ostatnich kompozytor nawiązał do walca piekielnego z popularnej w tym czasie opery Giacomo Meyerbeera Robert diabeł), a jej nadludzka moc zależy od tego, czy oprze się miłości ziemskiej do króla Karola, który, zanim ją spotkał, zwątpił w sens oporu wobec angielskiej inwazji. W finale mamy do czynienia z pośmiertną apoteozą Joanny, która zza grobu odnosi zwycięstwo i zostaje wyniesiona na piedestał, choć pamiętać zarazem należy, iż jej świętość jest stosunkowo nieodległej daty, ponieważ beatyfikowana została dopiero w 1909 roku, a kanonizowana jedenaście lat później. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |