opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Porażająca „Elektra” w Opéra de Marseille

Charles Roubaud potrafi umiejętnie wykorzystać szczególną relację zachodzącą pomiędzy wnętrzem pałacu i zewnętrzem, czyli przestrzeniami połączonymi tutaj tylko jedną parą drzwi, w których w pewnym momencie ma się pojawić tak intensywnie oczekiwany przez Elektrę mściciel: jej brat Orestes. Wszystkie pozostałe drzwi pozostają na ogół zamknięte, co z kolei symbolizuje brak jakiegokolwiek porozumienia między wszystkimi postaciami.

Elektra 4

„Nie ma żadnego mężczyzny w domu, Orestesie” mówi do bohatera Opiekun, a jego replika jest bardzo znacząca dla klimatu całej opery, której świat opiera się przede wszystkim na żeńskiej obecności. Jest on dodatkowo ujednolicony doborem bardzo do siebie zbliżonych w zakresie tesytur i zabarwienia głosów wykonawczyń trzech głównych ról. Tytułową postać kreuje sopranistka Jeanne-Michèle Charbonnet, artystka imponująca nieprawdopodobnym wręcz zaangażowaniem scenicznym, ukazująca kobietę dziką i opętaną żądzą śmierci, która ma odkupić potworną zbrodnię popełnioną na jej ojcu. Kiedy to następuje, Elektra rusza w makabryczny, obłędny i niekontrolowany taniec, który kończy się jej śmiercią z radosnego wyczerpania.

Elektra 5

Doceniając popis aktorski amerykańskiej artystki (z małym zastrzeżeniem: kiedy to trzymając w rękach wykopany spod muru pałacu topór, niepotrzebnie kładzie się na nim symulując kontakt z fallusem), nie sposób nie zauważyć jej problemów wokalnych: częstej zmiany barwy, „pustych” dźwięków, brzydkiej i siłowej góry skali. Te mankamenty pozostają w jaskrawym kontraście z fantastycznym i perfekcyjnym śpiewem niemieckiej sopranistki Ricardy Merbeth, która w partii Chryzotemis urzeka pełną kontrolą nad wzorcowo prowadzonym głosem, cudowną barwą i wrażliwym frazowaniem.

W trzeciej z najważniejszych w tej operze ról kobiecych: Klitemestry podziw wzbudza francuska mezzosopranistka Marie-Ange Todorovich, doskonale ukazująca zbrodniczą naturę tej niezdolnej do nawiązania kontaktu z własnymi dziećmi, zwyrodniałej matki, a zarazem zranionej, zagubionej i prześladowanej przez nocne koszmary kobiety.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART