opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Porażająca „Elektra” w Opéra de Marseille

Otóż czerpiąc inspirację z tragedii antycznej nawiązali do jej mocy katartycznej - ponieważ świat jest zepsuty i brutalny, to trzeba poprzez sztukę upoetycznić te negatywne cechy, aby oczyścić z nich zbiorowość. Nie chodzi tu jednak bynajmniej o krytyczne ukazanie patologicznych stosunków społecznych, bo to przecież nie jest zadaniem opery, lecz o wywołanie takiego szoku emocjonalnego, który byłby w stanie doprowadzić do zmiany mentalności widzów i wpływania za ich pośrednictwem na otaczającą nas rzeczywistość.

Elektra 2

Inscenizacja prezentowana w Opéra de Marseille zachowuje pełną wierność w stosunku do intencji i wskazówek autorów rzeczonego dzieła. Ponieważ jest w nim mowa o klasycznych regułach tragedii greckiej tzn. jedności miejsca, czasu i akcji, reżyser Charles Roubaud i odpowiedzialna za dekoracje Emmanuelle Favre osadzają całą akcję Elektry w jednej i niezmiennej oprawie scenograficznej, która przedstawia wznoszący się do samej góry scenicznego pudła pałac Agamemnona.

Elektra 3

Dzięki tej wysokości poszczególne epizody mogą się przenosić na różne piętra ewokowanego gmachu, którego centrum stanowi oświetlone podwórze - to pod nim usytuowane są ciemne podziemia, miejsce odosobnienia głównej protagonistki i przestrzeń, w której wyczekuje ona na wymarzoną zemstę na swojej matce i jej kochanku. Niby znajdujemy się w Mykenach, bo takie oznaczenie pojawia się na początku partytury, ale przecież tak naprawdę autorzy omawianej inscenizacji unikają wszelkiego doprecyzowania tej wskazówki, albowiem ich podstawowym celem jest uniknięcie sprowadzenia całej treści opery do zwykłej anegdoty i nadanie dziełu przesłania o wymiarze uniwersalnym.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART