GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościAntonio Santana uhonorowany w Salonie paryskiego Hôtel Bedford
Strona 2 z 3
Aby zaznaczyć dziesiątą rocznicę funkcjonowania Salonu, 4 lutego tego roku zorganizowano nadzwyczajny koncert, który uhonorował współczesnego kompozytora brazylijskiego: Antonio Santanę, już od ponad dwudziestu lat żyjącego i tworzącego we Francji. Twórca ten rozpoczął naukę gry na fortepianie w wieku 9 lat w São Paulo, a następnie został przyjęty do Konserwatorium Mario de Andrade, gdzie oprócz fortepianu studiował kameralistykę, historię muzyki i kompozycję. Uczestniczył ponadto w zajęciach z filozofii. Występował z recitalami w wielu brazylijskich miastach, a jednocześnie doskonalił swe umiejętności u Alfredo Cerquinho (wybitnego interpretatora dzieł Chopina i Rachmaninowa) oraz słynnej Magdy Tagliaferro. Jako stypendysta rządów Francji i Brazylii przyjechał w roku 1985 do Paryża, gdzie wstąpił do Europejskiego Konserwatorium (klasa pianistki Anny Stelli Schic - specjalistki w zakresie twórczości Villa-Lobosa).
Za pośrednictwem jej męża Michela Philippota, profesora Konserwatorium Paryskiego, nawiązał liczne kontakty z pozostającymi pod wpływem Pierre’a Bouleza wykonawcami i kompozytorami, zwolennikami bardziej radykalnego języka dźwiękowego, wszakże nie przystał do tego w gruncie rzeczy obcego mu nurtu i ze wzmożonym entuzjazmem powrócił do muzyki tonalnej. Zrezygnował z kariery koncertującego solisty i coraz więcej czasu poświęca kompozycji. Ponadto interesuje się niemiecką i francuską poezją, nie rezygnuje też ze swoich filozoficznych i teologicznych pasji. W swoim kompozytorskim dorobku ma już około sto, reprezentujących różnorodne gatunki muzyczne, pozycji: melodie (do tekstów Baudelaire’a, Verlaine’a i innych), utwory kameralne na fortepian i skrzypce, wiolonczelę i fortepian, wiolonczelę solo, skrzypce solo, głos i zespół kameralny czy miniatury fortepianowe. Uznanie przyniosły mu takie kompozycje jak oratorio Un Chant pour la planète na chór, solistów i orkiestrę, La rapsodie aux portes du désert na dwa soprany i smyczki, kantata Evolution na sopran, chór i zespół kameralny oraz Requiem. Aktualnie jest w trakcie pisania opery. W Salonie Hôtel Bedfort licznie zgromadzona publiczność miała okazję usłyszeć jeszcze inne ważne w twórczości Antonia Santany utwory, a satysfakcja była tym większa, że do ich wykonania Gérard Berrut i Katharina Stabel zaprosili wybitnych instrumentalistów oraz doskonałą wokalistkę Sachę Hatala. Ta szczycąca się słowackim pochodzeniem, a urodzona i zamieszkała we Francji artystka dysponuje świetnie wyszkolonym kontraltem, który swoim bogatym i specyficznym brzmieniem oraz nadzwyczajną sprawnością techniczną przywołuje nieodparcie sztukę niezapomnianej Kathlenn Ferrier. Trudnym do przecenienia atutem Sachy Hatala jest jej nieprzeciętna inteligencja i intuicja muzyczna, która sprawia, że doskonale rozumie tekst każdego ze śpiewanych utworów i potrafi przekazać słuchaczom wszelkie ukryte w nich subtelności, detale i ukryte sensy. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |