opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Współczesne kreacje w Opéra de Montpellier

Zapewne dlatego librecista odwołuje się w swoim zawiłym tekście do dorobku takich filozofów i myślicieli jak Parmenides, Feyerabend, Trilling, Galileusz, Schlegel, Darwin, Platon czy Bruno Latour. Jetzt staje się zatem poetycką próbą opisania historii myśli ludzkiej, a także pokazania naszych związków z naturą i całym przekształcającym się nieustannie otoczeniem. Pojawiają się też tutaj krótkie scenki zbudowane wokół tematu śmierci. Śledzenie tych egzystencjalnych dywagacji nie należy do łatwych zadań, ale chyba jednak lepiej przede wszystkim słuchać muzyki Nitschkego, która jest czymś w rodzaju radosnej mieszanki najrozmaitszych gatunków i stylów, poczynając od pastiszu muzyki filmowej, poprzez jakby „jąkający się” marsz, muzykę elektroniczną, kolaż rozmaitych fragmentów o romantycznym zabarwieniu, a na reminiscencjach tanga argentyńskiego kończąc.

Montpellier 5

Często kompozycja ta przyjmuje charakter wyraźnie rozrywkowy, a żeby wyrwać operową orkiestrę z „mieszczańskiego schematu” Nitschke wprowadza do niej trzech funkcjonujących jak wolne elektrony i dowolnie improwizujących instrumentalistów, grających na wiolonczeli, kontrabasie i bandeonie, których dźwięk jest przetwarzany elektronicznie. Trzeba przyznać, że słucha się tego z dużą przyjemnością i stale rosnącym zaciekawieniem, zresztą, jako się rzekło, cały utwór można potraktować jako swoistą alternatywę dla opery Cartera. Tym razem Urs Schönebaum umieszcza na scenie - poza wzmiankowanymi wyżej solistami, odzianymi w ekstrawaganckie kostiumy (na przykład kobieta w futurystycznej sukni odbijającej oślepiające światełka) - również osła czy wielkiego białego zająca, co wprowadza zdecydowanie ironiczne akcenty. Aliści ogólnie rzecz ujmując emanuje z tej inscenizacji atmosfera nieco katastroficzna, chociaż nie brak w niej też przebłysków poezji i nadziei. Podobnie jak w drugiej części tego intrygującego wieczoru tak i tutaj wszyscy soliści, orkiestra i chórzyści dają pod batutą Bettendorfa solidną próbkę imponującego zaangażowania i prawdziwego profesjonalizmu. Nie ma wątpliwości, że tymi dwoma inteligentnie ze sobą zestawionymi kreacjami Opéra de Montpellier wyświadcza muzyce współczesnej trudną do przecenienia przysługę.

                                                                         Leszek Bernat


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART