opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Współczesne kreacje w Opéra de Montpellier

What Next? jest jedyną operą Cartera, którą dziewięćdziesięcioletni już kompozytor - zmarły 6 listopada tego roku w sędziwym wieku stu czterech lat - napisał pod wpływem wielokrotnie powtarzanych próśb Daniela Barenboima (to właśnie on poprowadził prawykonanie nowego utworu, które miało miejsce w 1999 roku w berlińskiej Staatsoper Unter den Linden). Amerykański twórca przez dłuższy czas wahał się odnośnie wyboru odpowiedniego tekstu, kierując swą uwagę najpierw na sztuki Ionesco, a następnie na utwory Arystofanesa, w końcu jednak ulegając sugestiom muzykologa i krytyka muzycznego New York Times’a Paula Griffithsa obrał za punkt wyjścia jedną ze scen z filmu Jacques’a Tatiego Trafic (polski tytuł: Pan Hulot wśród samochodów) - ostatecznie to właśnie Griffiths podjął się zredagowania libretta.

Montpellier 2

Owa filmowa scena ukazuje banalny wypadek samochodowy, na skutek którego szóstka ofiar „wypada z drogi”, tyle że bardziej w sposób mentalny niż fizyczny. Próbują one nawiązać ze sobą jakąś namiastkę dialogu i ustalić wspólną wersję wspomnień z tego zdarzenia, przeszkadza im w tym jednak ogólny zamęt i trudności w znalezieniu odpowiednich słów. W gruncie rzeczy ów wypadek nabiera wymiaru symbolicznego stając się symptomem zerwania międzyludzkich więzi i czynnikiem ujawniającym skrajny indywidualizm jednostek, a nazwana przez kompozytora „dramma giocoso” opera jawi się nam jako utwór traktujący o poważnym temacie nieumiejętności ludzi nawiązywania ze sobą jakiegokolwiek kontaktu. Jeśli chodzi o muzykę Cartera to frapuje w niej mistrzowskie nakładanie na siebie zderzających się fragmentów wokalnych, często przywołujących styl belcantowych wokaliz, oraz żywotność rytmiczna, ciekawa kolorystyka dźwiękowa, instrumentalne wyrafinowanie. Niemiecki reżyser Urs Schönebaum rozgrywa akcję What Next? na wypełniającej całą powierzchnię sceniczną pochylonej płaszczyźnie, kojarzącej się z totalnie zdewastowanym przez jakiś kataklizm terenem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART