opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

130 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

I Fagiolini i wspaniałe interpretacje włoskiej muzyki dawnej!

 

Historia wspomnienia Najświętszej Maryi Panny Różańcowej sięga roku 1571, a dokładniej dnia 7 października. Na Morzu Jońskim, nieopodal miejscowości Lepanto[3] nad Zatoką Koryncką, rozegrała się wtedy jedna z najkrwawszych bitew morskich w dziejach świata. Liga Święta[4] odniosła w niej zwycięstwo nad wojskami Imperium Osmańskiego, ratując chrześcijańską Europę przed inwazją muzułmanów[5]. Papież Pius V – gorący orędownik modlitwy różańcowej – przypisał ten triumf wstawiennictwu Matki Bożej i ustanowił święto Matki Boskiej Zwycięskiej w dniu 7 października. W roku 1573 jego następca, papież Grzegorz XIII, przemianował je na święto Najświętszej Maryi Panny Różańcowej[6], które dziś Kościół katolicki obchodzi jako wspomnienie. Należy jednak pamiętać, że do roku 1716 obchodzono je tylko w tych kościołach, w których istniały Bractwa Różańcowe, co dotyczy właśnie omawianej kreacji.

Rekonstruowane nieszpory nabierają pod batutą Roberta Hollingwortha wirtuozowskiego blasku i majestatycznego wyrazu. Przy kameralnej obsadzie wokalno-instrumentalnej, dyrygent powierza realizację niektórych głosów takim instrumentom jak skrzypce, wiole, kornety oraz dulciany (tenorowe i basowe). Z kolei podstawę harmoniczną realizują między innymi trzy instrumenty organowe, lutnia, dwie teorby, skrzypce basowe, skrzypce tenorowe oraz puzony (altowe, tenorowe i basowe). Brzmienie zespołu I Fagiolini jest zatem niezwykle bogate w paletę odcieni kolorystycznych, a proporcje między śpiewakami i instrumentami są wyważone. Ponadto interpretacja odznacza się elegancją, spójnością oraz dopracowaniem detali. Pomimo niekwestionowanego charakteru wirtuozowskiego części prezentowanych utworów, chór jak i znakomici soliści śpiewają z namaszczeniem, celebrując piękno muzyki. Do nagrania zaproszono instrumentalistów z zespołu the English Cornett and Sackbut Ensemble (kornety i puzony) oraz śpiewaków z zespołu De Profundis (chór).

Rejestracji dokonano w neogotyckim Kościele św. Jana Ewangelisty w Upper Norwood w Londynie w styczniu 2012 r. Podobnie jak w przypadku nagrywania pierwszej płyty, muzycy zostali rozmieszczeni na planie okręgu. By najlepiej wykorzystać akustykę pomieszczenia, sesje odbyły się w nawie głównej, od strony lektorium. Jest to przestrzeń otoczona z trzech stron filarami, dzięki czemu inżynierom dźwięku udało się wyeliminować pogłos.

Oba albumy I Fagiolini polecam wszystkim melomanom!

                                                                    Maciej Chiżyński (Res Musica)



[1] Szczegółowe informacje dotyczące obsady można przeczytać na stronie internetowej poświęconej niniejszej publikacji.

[2] Pasjonujący opis procesu rekonstrukcji obu partytur można prześledzić na stronie internetowej poświęconej temu nagraniu.

[3] Dziś miasto to usytuowane jest na terytorium Grecji i nazywa się Nafpaktos.

[4] Liga Święta była antyturecką koalicją, która została założona z inicjatywy papieża Piusa V. W jej skład wchodzili przede wszystkim obywatele Najjaśniejszej Republiki Weneckiej oraz Hiszpanii. Wojskami dowodził Juan de Austria, nieślubny syn cesarza Karola V Habsburga i Niemki, Barbary Blomberg.

[5] Więcej informacji o bitwie można znaleźć tutaj.

[6] Zwycięstwo chrześcijan w bitwie pod Lepanto zaowocowało także ogłoszeniem całego października miesiącem modlitwy różańcowej. Więcej informacji na temat związków wspomnienia Najświętszej Maryi Panny Różańcowej z bitwą dostępnych jest na stronie internetowej z Liturgią Godzin.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART