opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 styczeń 2019       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

87 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Elektra" Straussa w Warszawie

Nawet dla wyrobionego melomana Elektra Richarda Straussa jest w odbiorze operą bardzo trudną, zarówno jeśli idzie o warstwę muzyczną, jak i ze względu na zawarte w niej emocje - nie ma tu bowiem miłości, tak klasycznej dla większości oper, szczęśliwego połączenia kochanków bądź ich tragicznego rozstania, jest natomiast duża dawka nienawiści, bólu, gniewu i innych złych uczuć. Jest to także opera piekielnie trudna dla wykonawców, to jedna z najbardziej skomplikowanych partytur operowych w całej literaturze, a trzy główne bohaterki wykonują naprawdę mordercze partie. Dzieło przedstawia upiorny świat kobiet, mężczyźni są właściwie nieobecni - pojawiają się na tylko na chwilę; nawet kochanka matki Elektra nazywa pogardliwie "tą druga babą".  A jednak Elektra, obok Salome i Kawalera z różą, może jeszcze Ariadny na Naxos, jest jedną z najczęściej grywanych oper kompozytora.

Image 

Prezentowana w warszawskim Teatrze Wielkim - Operze Narodowej produkcja jest drugą inscenizacją Elektry w Polsce, poprzednią, na tej samej scenie, w roku 1971 przygotował muzycznie Jan Krenz, a wyreżyserował Aleksander Bardini. Twórcy mieli wówczas do dyspozycji prawdziwe gwiazdy opery polskiej: Klitemnestrą była wtedy Krystyna Szostek-Radkowa, Elektrę śpiewała Hanna Rumowska-Machnikowska, a Chryzotemis Hanna Lisowska.

Image 

Były to duże, dramatyczne, świetnie brzmiące głosy, doskonale przebijające się przez orkiestrę. Obecnie jest o wiele trudniej, i to nie tylko w Polsce, znaleźć  śpiewaczki obdarzone umiejętnością śpiewania dramatycznego; tym bardziej należy pochwalić dyrekcję Opery Narodowej, której udało się do udziału w przedsięwzięciu zaprosić Ewę Podleś.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART