opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

"Elektra" Straussa w Warszawie

Natomiast gwiazdą przedstawienia była bez wątpienia Ewa Podleś, która zmierzyła się z partią Klitemnestry już po raz drugi w swojej karierze (poprzednio w roku 2007 w inscenizacji w Toronto). Partia Klitemenstry jest partią diabelską, zarówno pod względem wokalnym, jak i ze względu na wymagania aktorskie. Nieszczęsna królowa miota się w swoich nastrojach - od cierpienia, poprzez nienawiść, do złudnie radosnej nadziei. Odziana w biały, przerażający kostium Ewa Podleś nie starała się jednak zrobić z Klitemnestry potwora, stworzyła raczej postać kogoś zagubionego w kolejach swojego losu, pokazała kobietę nieszczęśliwą i rozumiejącą sytuację bez wyjścia, pogodzoną z nienawiścią córki. Artystka jak zawsze śpiewała z ogromnym uczuciem,  prezentując cudownie pełne niskie dźwięki, o charakterystycznym brzmieniu, wzbogacone nutą cierpienia. Była przede wszystkim straszliwa, ale budziła również niesłychane współczucie. Dodać trzeba, że Ewa Podleś zaśpiewała tę partię bardzo indywidualnie, dodając charakterystycznego brzmienia, dostosowując głos do trudnej muzyki Straussa, ale nie gubiąc przy tym własnego stylu śpiewania. To wielka kreacja i wielka rola.

Image 

Tadeusz Kozłowski poprowadził orkiestrę bardzo ostrożnie, ale też w sposób bardzo muzykalny, wydobywając śpiewność Straussowskiej frazy i typową dla kompozytora formę zdegenerowanego walca. Może nie wszystkie warstwy brzmieniowe i niuanse partytury były słyszalne, niemniej jednak dyrygentowi udało się stworzyć spójną całość i czujnie towarzyszyć śpiewakom.

Wymienić jeszcze należy doskonałą (co rzadko zdarza się nie tylko na scenie, ale i na nagraniach), chyba najlepiej na świecie obsadzoną grupę Służebnych z Anną Lubańską, Katarzyną Trylnik, Anną Karasińską, Agnieszką Rehlis i Katarzyną Suską.

                                                                               Tomasz Pasternak

 

 

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART