GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPrzewodnik skrzypcowy po utraconym raju…
Strona 1 z 3
Krzysztof Penderecki w swych utworach symfonicznych i koncertujących bardzo często wykorzystywał materiał tematyczny z muzyki scenicznej. Tak jest w przypadku I Koncertu skrzypcowego, w którym sięga do swojej drugiej opery Raj utracony.
Dzięki temu, słuchając to Concerto rappresentazione, stają nie tylko przed uszyma, ale i przed oczyma obrazy z tamtego dzieła: wyprawa Szatana do Raju, stworzenie człowieka, złamanie zakazu, wstawiennictwo za ludźmi Jezusa do Boga, wygnanie i wizja kataklizmów dotykających świat w przyszłości. Z jednej strony jest utworem narracyjnym, pozbawionym wszakże jakiegokolwiek programu, z drugiej składa się z segmentów właściwych dla formy koncertującej w rodzaju ekspozycji, przetworzeń, solowych kadencji, ogniw o charakterze scherzanda. Partia skrzypiec oraz orkiestry są równorzędne, co nie oznacza braku wirtuozerii w odniesieniu do pierwszej. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |