GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPrzewodnik skrzypcowy po utraconym raju…
Strona 3 z 3
Zgodnie z estetyką „nowej rzeczywistości” dwudziestowieczny kompozytor wyostrzył jego użytkowy charakter, eksponując jego wyrazistość manifestującą się w zgiełkliwości i pospolitości. Po przerwie zabrzmiała Dziesiąta Beethovena jak Hans von Bülow nazwał I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. W finale zresztą pojawia się nawiązanie do analogicznej części Dziewiątej trzeciego klasyka wiedeńskiego.
Z kolei Eduard Hanslick, w pracy O pięknie w muzyce na przykładzie twórczości Brahmsa wyznaczający ideał muzyki absolutnej, opatrzył ją mianem Appassionaty, stanowiącym kolejne odniesienie do Beethovena, tym razem do XXIII Sonaty fortepianowej.
Dotyczy to zwłaszcza pierwszej części, w której występuje motywiczne zapamiętanie i progresja napięcia. Andante sostenuto to typowa romantyczna pieśń bez słów z intonującym ją obojem. W kodzie zwróciła na siebie uwagę krótkim solem skrzypcowym koncertmistrzyni orkiestry. W finale, ponownie opartym na zasadzie sonatowego allegra, znacznej satysfakcji dostarczył chorałowy ustęp w wykonaniu puzonów o nieomal organowym brzmieniu. Młodzieżowa Orkiestra Filharmonii w Bergen działa od 9 lat, a jej skład liczy sto trzydzieścioro muzyków norweskich w przedziale wiekowym od 15 do 25 lat, a wystąpiła w środę 27 marca w ramach krakowskiej części XXVIII Wielkanocnego Festiwalu Beethovenowskiego. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |