opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

61 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Wiem, ale nie powiem, chyba że ...

 

Pozostawiając do innej okazji omówienie zamiarów repertuarowych pozostałych scen, pochylam się nad interesującym zamiarem Adama Banaszaka, nowego dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi, który wespół z Dariuszem Stachurą (dotychczasowym naczelnym) zaplanowali Raj utraconyCasanova (balet wg. koncepcji i choreografii Greya Veredona), Poławiaczy pereł (nigdy niegranych w Łodzi), Manon Lescaut Pucciniego (w reżyserii Gian Carlo del Monaco) i Otello (w reżyserii Macieja Prusa, co witam ze szczególną sympatią i nadzieją).

 

Wszystko to jednak stoi pod znakiem zapytania, wobec nierozstrzygniętego konkursu na dyrektora Teatru i niepojętym rozziewem między aktualną formą i sukcesami artystycznymi zespołów, a groźnym kryzysem kierownictwa. W wyniku podobnego kryzysu w roku 1982 to ja znalazłem się w Łodzi. Pytany przez władze co robić, nieodżałowanej pamięci pierwszy dyrektor tego Teatru Stanisław Piotrowski wskazał właśnie na mnie. Po 10 sezonach „skróconego okresu męki Pańskiej” – jak napisałem wtedy w którymś z felietonów – „łódzka Opera … po pierwszych wspaniałych latach miała lata straszne, ze stale zmieniającymi się dyrektorami i chaosem , poczuciem niepewności i niestabilności, a po nich wreszcie coś powstało, ustabilizowało się i krok po kroku dochodziło do pewnych wyników –  to jest to zasługa określonej ekipy ludzkiej … Teatr jest organizmem, który ma służyć społeczeństwu. Jeżeli służy dobrze, to należy utrzymać go w takiej postaci w jakiej jest…” 

 

Dziś dodam, że dokonywanie zmian w działaniu, sprawach kadrowych, współpracy z reprezentacjami załogi i skutecznym współdziałaniu z organem założycielskim, oraz atrakcyjne promowanie osiągnięć i repertuaru zapewniającego komplety publiczności – oto wyzwania zastępujące rezultaty bezrozumnych dyrektorskich konkursów, na które zgłaszają się jedynie nieudacznicy.

 

Jak tego dokonać – wiem, ale nie powiem! Chyba, że ktoś z decydentów zada mi wreszcie to pytanie mając do czynienia z osobnikiem, który niegdyś wyciągnął ten teatr z o wiele większych tarapatów, pokierował nim najdłużej w jego historii, ma za sobą ponad 40 lat operowego dyrektorowania, wyprodukował ponad 300 realizacji operowych i baletowych, a w międzyczasie pisał cotygodniowe felietony. Ciągle czekam na to pytanie w nadziei, że nie chodzi tu o jakieś polityczne gierki, ale o los instytucji kultury, będącej znakiem firmowym Łodzi i Teatr, który powinien – jak bywało – przodować na firmamencie polskiej sztuki operowej. 

                                                                           Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART