Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Długodystansowość Barbary Kubiak
Strona 1 z 2
Dyrektor Opery powinien najbardziej doceniać tych śpiewaków, którzy w każdych okolicznościach są wierni swemu teatrowi i mimo licznych pokus z kraju i zagranicy zawsze wracają do siebie, do swego miasta, śpiewanego tu repertuaru i wiernej publiczności, która przychodzi, oklaskuje i jest dumna z osiągnięć swych gwiazd. Taką artystką od 35 lat jest w Poznaniu Barbara Kubiak. Będąc sopranem dramatycznym niełatwo było tu zaistnieć po karierach takich gwiazd tej specjalności, jak przed wojną Irena Cywińska , Maria Bojar – Przemieniecka i Stani Zawadzka, a po wojnie kolejno Zofia Czepielówna, Antonina Kawecka, Krystyna Jamroz, Janina Rozelówna , czy najmłodsza z nich Krystyna Kujawińska. Przy pięknie i mocnym brzmieniu głosu, już w czasie studiów w poznańskiej Akademii Muzycznej (dla której rzuciła medycynę) Barbara Kubiak wykazywała temperament, pracowitość i energię zapowiadającą przyszłą protagonistkę. Toteż przez te wszystkie lata na scenie poznańskiej zaprezentowała rekordową ilość repertuaru dramatycznego, począwszy od Mozarta (Czarodziejski flet , Wesele Figara), poprzez szereg ról verdiowskich , w których królowała w takich dziełach jak Moc przeznaczenia, Aida, Trubadur, Don Carlos, Bal maskowy, Ernani, Otello, Makbeth i Nabucco. Niezapomnianych przeżyć dostarczyło słuchanie jej w operach Pucciniego, kolejno w Cyganerii (Mimi),Turandot (Liu), Siostrze Angelice, Madama Butterfly i Tosce. Poza tym Norma, Fidelio, Maria Stuarda, Katarzyna Izmaiłowa, Jenufa…i to jeszcze nie wszystko. Trudno wskazać drugą polską śpiewaczkę z tak obszernym i forsownym repertuarem zrealizowanym w macierzystym teatrze, z czego kilkanaście za mojej dyrekcji, o czym nieskromnie wspominam, bo jestem z niej dumny. Przywiązanie do Opery Poznańskiej jest godną szacunku, miejscową tradycją. Stani Zawadzka (bo miała „starającego się w poznańskim Magistracie”) Zofia Czepielówna (śpiewała tu krótko w cieniu młodej Antoniny Kaweckiej), Janina Rozelówna (wprawdzie też w cieniu, ale starszej już Antoniny Kaweckiej), Krystyna Jamroz (po latach sukcesów przeniosła się do Warszawy ze szkodą dla formy wokalnej), Krystyna Kujawińska (rodem z Kalisza, najpierw młoda rywalka Antoniny Kaweckiej, a po jej ustąpieniu niepodzielna królowa całego repertuaru). |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |