opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 październik 2021       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Moniuszkowskie samogwałty

W ostatnich latach polskie teatry operowe mają na swoim sumieniu szereg realizacji dzieł ojca polskiej opery narodowej nie dających się rozgrzeszyć nawet na sądzie ostatecznym. Zaczęło się od dwóch inscenizacji Strasznego dworu w Operze Narodowej. Jedna była dziełem Andrzeja Żuławskiego, drugą wyreżyserował David Pountney. Ci dwaj inscenizatorzy dali spektakle daleko odchodzące od tekstu i fabuły librecisty Jana Chęcińskiego oraz klimatu i urody muzyki Pana Stanisława.

 

Jeszcze kilkanaście lat temu byłoby to niemożliwe. Nie dlatego, że żyła Maria Fołtyn nazywająca siebie wdową po Moniuszce i całe pokolenie artystów, dyrektorów teatrów, realizatorów i wreszcie publiczności, dla której polskie opery narodowe były artystyczną świętością, skarbnicą patriotyzmu, elementem wychowania obywatelskiego, wreszcie dumą z naszej trudnej, ale zarazem pięknej i ukochanej przeszłości.

 

Ale po takich reżyserach jak Adolf Popławski, Bolesław Fotygo-Folański, Leon Schiller, Jerzy Merunowicz, Aleksander Bardini, Sławomir Żerdzicki oraz takich artystycznych dyrektorach jak Walerian Bierdiajew, Zygmunt Latoszewski, Zdzisław Górzyński, Adam Kopyciński, Włodzimierz Ormicki, Bogdan Wodiczko, czy Robert Satanowski, przyszedł czas na menagerów, którzy albo nie wiedzą co czynią, albo błądzą w koncepcjach myśląc, że ratują gatunek operowy, który żadnego ratunku nie potrzebuje. Opanowali ich reżyserzy usiłujący robić interesy na unowocześnianiu, przybliżaniu współczesnemu widzowi, poprawianiu klasyki, a nawet opowiadaniu na nowo arcydzieł polskiej opery narodowej. Takim działaniem albo pokrywają własną niewiedzę i brak umiejętności, albo – co częstsze – próbują epatować publiczność wydumanym wizjonerstwem, nawiązywaniem do trendów pseudoświatowych i uprawianiem własnego, artystycznego bulgotu. 

 

Na tej drodze znalazł się nawet tak doświadczony reżyser jak Marek Weiss-Grzesiński ze swym gdańskim Strasznym dworem, w którym zamienił komizm na tragedię narodową z powstańcami warszawskimi w finale. W kilka lat później również w Gdańsku Krystyna Janda zainscenizowała patriotyczną Hrabinę we wnętrzach supersamu, porzucając grottgerowskie ideały, którymi wzbogaciła swój Straszny dwór w Łodzi. Pozostawiam na uboczu mniej istotne dla tematu dzisiejszych rozważań spektakle Halki w Bydgoszczy, Verbum nobile w Bytomiu i Straszny dwór w Operze Królewskiej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART