opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

98 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Białostockie „Verbum nobile“

Verbum nobile Stanisława Moniuszki jest jednoaktówką, którą od 160 lat teatry operowe usiłują przyczepić do innych jednoaktówek, aby wypełnić treść całego wieczoru. Od przeszło półwiecza oglądam to piękne, jakże polskie dzieło, któremu niektórzy przypisują muzyczne natchnienie mozartowskie. Zwykle grane jest razem z Rycerskością wieśniaczą (Gdańsk), Pajacami (Kraków), Śpiewnikiem domowym (Wrocław), Harnasiami (Poznań), Na kwaterunku (Bytom). Wszystkie te zestawienia odwracają uwagę od moniuszkowskiej perełki, wykonywanej zwykle w pierwszej części spektaklu, a później przytłaczane hałaśliwością weryzmu, lub popisami baletu.

 

W moich czasach poznańskich namówiłem Conrada Drzewieckiego, aby zainscenizował w ramach jednego wieczoru Verbum nobile Flisa, który również traktowany jest po macoszemu, choć piękny, dowcipny i wzruszający, ale mało grany tylko dlatego, że to jednoaktówka. Powstało przedstawienie prześliczne, naznaczone wielkim talentem Conrada, pięknym śpiewem i grą aktorską poznańskich solistów, ale niestety nie budzące większego zainteresowania publiczności, która zawsze – od dzieciństwa do późnej starości – adoruje Halkę Straszny dwór.

 

Aż tu przychodzi list od dyr. Violetty Bieleckiej z Opery Podlaskiej, do którego dołączono CD z nagraniem Verbum nobile w wykonaniu białostockich artystów i prośbę o recenzję tego przedsięwzięcia. Wprawdzie się tym zwykle nie zajmuję, ale czasem tylko w ramach felietonu komentuję różne operowe, baletowe i koncertowe wykonania. Tym razem robię to tym chętniej, że na odwrocie płyty drobnym drukiem poinformowano iż „pomysłodawcą projektu jest Ewa Iżykowska-Lipińska”. Tej wybitnej śpiewaczce, obdarowanej charyzmatyczną osobowością nie udała się misja pokierowania Operą Podlaską, na co oczekując, wysyłaliśmy liczne fluidy i oznaki nadziei.

 

Przypadek Ewy Iżykowskiej jest jeszcze jednym przykładem jak trudna, skomplikowana i pełna niebezpieczeństw jest profesja dyrektora teatru operowego. Jej widoczne gołym okiem błędy to projektowanie przyszłego repertuaru w oparciu o dwóch reżyserów; jednego zgranego cynika, drugiego spryciarza, tandetnie pozorującego światową karierę. Z własnego doświadczenia wiem, że zaczynanie od Oniegina Wdówki, zamiast od ambitnych pozycji wyznaczających drogę i rodzaj dążeń artystycznych, to prosta droga donikąd. Liczy się również tempo działań. Niedoprowadzenie co najmniej do kilku premier w pierwszym sezonie osłabiło uwagę otoczenia, dynamikę pracy zespołów i atmosferę wokół teatru.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART