opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-91.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Turandot 23-97.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

72 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Łucja z Lammermoor“ bez publiczności

Operę Gaetano Donizettiego Łucja z Lammermoor przed kilku laty wyreżyserował w Bytomiu pewien holenderski były śpiewak, a następnie asystent różnych reżyserów, który czasem popełniał też coś samodzielnie, ale kariery nie zrobił mimo głoszenia bzdurnych poglądów o potrzebie unowocześniania opery. Takie figury teatralne mamy również w Polsce, więc po co sprowadzać je z zagranicy?

 

Ponieważ mądry dyrektor Opery Śląskiej zaangażował prosto z konkursu Ady Sari jego zwyciężczynię Gabrielę Gołaszewską, postanowił przywrócić do repertuaru to przedstawienie głównie dla niej, zatrudniając jako realizatora wznowienia Bogdana Desonia, niezłego lirycznego tenora i dobrego aktora (sam niegdyś chciałem angażować go jako Werthera do Opery Narodowej), który okazał się sprawnym aranżerem przedstawienia i nie trzeba było fatygować nikogo z Niderlandów. 

 

Z przyczyn wiadomych, publiczności – póki co – na widownię wpuszczać nie wolno. Desoń kazał więc wyrzucić wszystkie fotele z parteru, orkiestrę rozmieścił na powstałej w ten sposób przestrzeni, chór ustawił na balkonach i tylko niektórym najlepiej wyglądającym i ruszającym się śpiewakom pozwolił na tej niewielkiej scenie wykonywać dziwne ruchy wymyślone przez holenderskiego nieszczęśnika dla rzekomego „unowocześnienia” Łucji. Poza tym doprecyzował sytuacje sceniczne i działania aktorskie solistów. W ten sposób powstał spektakl, który ponad tysiąc widzów z przejęciem obejrzało na kanale YouTube Opery Śląskiej.

 

Rezultat był zaiste imponujący. Nie zaszkodziły mu trochę naiwne wypowiedzi protagonistów zapraszające do obejrzenia przedstawienia, podejrzane zachwyty melomanów drukowane na gorąco obok obrazu emisji w naiwnym stylu „po co nam transmisje z Metropolitan i La Scali, skoro mamy Operę Śląską oraz – skądinąd słuszne – pochwały dla dyr. Łukasza Goika, na czele z gratulacjami od dyrygentów Gracy, Kraszewskiego i tenora Pszonki – liczących zapewne na jakieś propozycje, oraz tancerza Pajdzika, który już przecież stanowisko dostał, bo jest kierownikiem baletu. Należy zastanowić się nad publikowaniem tego typu tandetnego chóru pochlebców, zwłaszcza skoro mamy do czynienia z produkcją artystycznie wręcz wybitną.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART