opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Turandot 23-97.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Stara nomenklatura Bernarda Ładysza

W dniu w którym umarł na telewizyjnych paskach nadzwyczaj zwięźle poinformowano, że odszedł w dzień po 98 urodzinach, że bas-baryton (nieściśle); raczej bas profondo, że najpierw żołnierz, potem śpiewak, rodowity wilniuk, ale już od powojny pokochał tylko Warszawę. Potem spokojnie kontynuowano po wielokroć powtarzane „intrygujące newsy”, że gdzieś w Ameryce zmarł jakiś gitarzysta oraz od lat zapomniana epizodystka, na Odrze przewróciła się łódka, a w Pierdziszewie Dolnym pijany meloman skoczył głową do jeziora nie wiedząc, że to tylko półmetrowa płycizna.

 

Wśród takich nowości pożegnaliśmy jednego z trzech największych basów polskiej wokalistyki, którego tej miary poprzednikami byli Edward Reszke i Adam Didur. Tych dwóch ostatnich przed ponad stu laty opromieniała międzynarodowa kariera. Bernard Ładysz trochę przez czasy w których przyszło mu żyć, trochę z własnej winy, ale również dzięki negligencji i luksurii odpowiedzialnych za to czynników, przez długie lata swego wspaniałego śpiewania pozostał z nami w Polsce.

 

W pierwszych tygodniach mojej pracy w Operze Narodowej odwiedził mnie Henryk Czyż, proponując, abyśmy w ramach niespodzianki pojechali do letniego domu Ładyszów w Otrębusach, gdzie jak co roku hucznie świętuje się urodziny Mistrza. Pojechaliśmy. Kogo tam nie było. Serdeczności, życzeń i wyrazów uwielbienia całe mnóstwo. Okazało się że najcenniejszy i zgoła oczekiwany prezent przywiozłem właśnie ja! Oświadczyłem bowiem głośno, że po urlopie oczekuję pilnego powrotu Mistrza do Teatru Wielkiego (był już na emeryturze), ponieważ postanowiłem zagrać Krakowiaków i górali, w których obsadzie powinny wystąpić jednocześnie trzy kolumny polskiej sceny operowej: Bogdan Paprocki – młynarz Bartłomiej, Andrzej Hiolski – woźnica Wawrzyniec oraz organista Miechodmuch – Bernard Ładysz.

 

Okazało się, że od lat powodem absencji nie tylko na scenie, ale również w kulisach, garderobach i bufetach był dyrekcyjny zakaz wpuszczania Ładysza do teatru. Jeden z moich poprzedników dowiedział się bowiem, co ten legendarny Borys Godunow, Król Filip, Ojciec Barré, Skołuba, Stolnik i Mefisto wygaduje o jego okropnościach w dyrygowaniu.

 

Natychmiast odblokowałem ten zakaz. Ładysz wziął się do roboty i w licznym gronie młodzieżowej obsady, pierwszy opanował na pamięć muzycznie i tekstowo swą zabawną postać. Po rozpoczęciu premierowego przedstawienia, siedząc w loży rządowej przypomniałem sobie, że trzeba było starym operowym zwyczajem „dać kopa” Ładyszowi przed wyjściem na scenę po latach przerwy.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART