opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Lektury w cieniu wakacji

 

Pisząc ten felieton otrzymałem z Częstochowy pięknie wydane pieśni solowe i chóralne do słów ks. Jana Twardowskiego, opatrzone tytułem jednej z nich: Powiedzcie to dalej…Skomponował je Włodzimierz Krawczyński, który w czasach naszej młodości energicznie działał w ruchu Jeunesses Musicales, a potem wierny jasnogórskiej chóralistyce, od półwiecza jest dyrygentem i organizatorem częstochowskich zespołów. 

 

W krótkim liście, odwołując się do naszej wieloletniej zażyłości zapytuje nieśmiało, czy warto pisać dalej? – Włodku, przejrzałem nuty, z uwagą wysłuchałem załączonego nagrania koncertu Orkiestry i Chóru Filharmonii Częstochowskiej pod dyr. Tomasza Chmiela z okazji Twojego jubileuszu 50. lecia pracy artystycznej i jestem zdecydowanie za tym, abyś pisał dalej. Przypominam Ci hasło obowiązujące na każdym etapie naszego życia: młodość przecież musi się wyszumieć!

 

To samo dotyczy pracy doktorskiej napisanej w bydgoskiej Akademii Muzycznej przez Sylwestra Kosteckiego pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Greli pt. „Partia Cania operze Pajace R.Leoncavallo– koncepcje interpretacyjne”. Jej egzemplarz dostał się w moje ręce jeszcze przed obroną, bez wiedzy autora w sposób, jakiego nigdy nie wyjawię, bo nie jestem pewien, co mówią stosowne przepisy. Postanowiłem jednak o tym napisać, ponieważ pozytywnie zdumiał mnie i zaskoczył sposób ujęcia tematu, interesująco nakreślona geneza dzieła, historyczne przedstawienie jego prezentacji na scenach polskich, wysoki poziom języka, w jakim to wszystko napisano, a zwłaszcza analiza partii Cania pod względem wykonawczym.

 

Dawniej bywało, że wybitni śpiewacy w finale kariery, lub po jej zakończeniu pisywali pamiętniki. Teraz coraz częściej, nie przerywając śpiewania i nie wychodząc z formy, zabierają się do pracy naukowej. Zalecam zwrócić na to uwagę słuchając Sylwestra Kosteckiego jako Cania w Pajacach oraz w wielu innych rolach jego bogatego repertuaru, który ciągle z sukcesami prezentuje na wielu scenach polskich.

                                                                       Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART