Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Lektury w cieniu wakacji
Strona 2 z 2
Pisząc ten felieton otrzymałem z Częstochowy pięknie wydane pieśni solowe i chóralne do słów ks. Jana Twardowskiego, opatrzone tytułem jednej z nich: Powiedzcie to dalej…Skomponował je Włodzimierz Krawczyński, który w czasach naszej młodości energicznie działał w ruchu Jeunesses Musicales, a potem wierny jasnogórskiej chóralistyce, od półwiecza jest dyrygentem i organizatorem częstochowskich zespołów.
W krótkim liście, odwołując się do naszej wieloletniej zażyłości zapytuje nieśmiało, czy warto pisać dalej? – Włodku, przejrzałem nuty, z uwagą wysłuchałem załączonego nagrania koncertu Orkiestry i Chóru Filharmonii Częstochowskiej pod dyr. Tomasza Chmiela z okazji Twojego jubileuszu 50. lecia pracy artystycznej i jestem zdecydowanie za tym, abyś pisał dalej. Przypominam Ci hasło obowiązujące na każdym etapie naszego życia: młodość przecież musi się wyszumieć!
To samo dotyczy pracy doktorskiej napisanej w bydgoskiej Akademii Muzycznej przez Sylwestra Kosteckiego pod kierunkiem prof. dr hab. Małgorzaty Greli pt. „Partia Cania w operze Pajace R.Leoncavallo– koncepcje interpretacyjne”. Jej egzemplarz dostał się w moje ręce jeszcze przed obroną, bez wiedzy autora w sposób, jakiego nigdy nie wyjawię, bo nie jestem pewien, co mówią stosowne przepisy. Postanowiłem jednak o tym napisać, ponieważ pozytywnie zdumiał mnie i zaskoczył sposób ujęcia tematu, interesująco nakreślona geneza dzieła, historyczne przedstawienie jego prezentacji na scenach polskich, wysoki poziom języka, w jakim to wszystko napisano, a zwłaszcza analiza partii Cania pod względem wykonawczym.
Dawniej bywało, że wybitni śpiewacy w finale kariery, lub po jej zakończeniu pisywali pamiętniki. Teraz coraz częściej, nie przerywając śpiewania i nie wychodząc z formy, zabierają się do pracy naukowej. Zalecam zwrócić na to uwagę słuchając Sylwestra Kosteckiego jako Cania w Pajacach oraz w wielu innych rolach jego bogatego repertuaru, który ciągle z sukcesami prezentuje na wielu scenach polskich. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |