opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Panie Marszałku, to trzeba inaczej

Istnieją w Polsce trzy Teatry Wielkie. Wśród nich poznański, mający już przeszło stuletnią tradycję. Niezmiennie był i jest przedmiotem szczególnej dumy Wielkopolan. Zawsze, nie uciekając się do bezsensownych konkursów – powierzano go postaciom wybitnym, począwszy od Dołżyckiego, Stermicza-Valcrociaty, Latoszewskiego, Górzyńskiego, Bierdiajewa, Satanowskiego i Dondajewskiego. Z wybitnością nie mam wprawdzie nic wspólnego, ale kierowałem Gmachem Pod Pegazem najdłużej w jego historii. Aby tego dokonać praktykowałem trzykrotnie w Operze Wrocławskiej, dwukrotnie w Narodowej i aż 10 sezonów w Teatrze Wielkim w Łodzi.

 

Od wielu lat odwiedzam niemal wszystkie liczące się sceny operowe świata, oglądam próby, spektakle, rozmawiam z ich twórcami, a najczęściej z dyrektorami teatrów, nie mówiąc już o artystach, z którymi przyjazne kontakty wypełniają mi resztę wolnego czasu, gdy nie piszę książek lub felietonów. Kilkakrotnie zwracałem w nich uwagę, że Teatr na którym w młodości się kształtowałem, wspierając jego działalność studenckim Towarzystwem Przyjaciół Opery dostał się – delikatnie mówiąc – w nieodpowiednie ręce.

 

W piśmie jakie Pan Marszałek Wielkopolski wystosował ostatnio do różnych gremiów prosząc o opinię „w sprawie powołania Pani Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej na stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu na następny okres – 5 sezonów artystycznych” zawarty jest sążnisty spis jej rzekomych zalet, zasług i aktywności. Czytałem to pismo. Większość wymienionych tam zasług należy do podstawowych zadań i obowiązków dyrektora teatru, więc nie ma się czym chwalić lub obnosić. Wchodzenie w skład Stowarzyszenia Opera Europa zrzeszającego ponad 180 teatrów nie jest żadnym sukcesem, zwłaszcza gdy się przyjrzy, czym i w jaki sposób zajmuje się ta organizacja. Pięcioletni „autorski program” p. Borowskiej („80 procent spektakli dzieł klasycznych, a 20 procent dzieł nowoczesnych”) spowodował około 30 premier „od sasa do lasa”. Były wśród nich pozycje wybitne, ale w większości pokiereszowane przez źle dobranych realizatorów (Macbeth, Rycerskość wieśniacza, Pajace, Falstaff, Carmen, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Napój miłosny, Manru, Parsifal, Śpiewacy norymberscy). Aby do końca być sprawiedliwym wymienię premiery jako tako udane; Jenufa, Rozwód Figara, może jeszcze Rigoletto Faust, a zwłaszcza balet Roberta Bondary Don Juan i jego piękna inscenizacja Legendy Bałtyku. Jak na 8 sezonów to o wiele za mało.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART