opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

86 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Falstaff” w La Scali

Mój były kierownik literacki Michał Stankiewicz twierdzi, że „istnieje około 270 oper powstałych na podstawie przynajmniej 23 sztuk Szekspira”. Oper o Falstaffie jest co najmniej trzy: Antonia Salieriego (tego podejrzanego o otrucie Mozarta), Otto Nicolaia (działał w niemieckim Poznaniu w latach trzydziestych XIX wieku), oraz Giuseppe Verdiego, który Falstaffem (1893) uwieńczył swą genialną twórczość.

Pierwszej nigdy nie słyszałem. Druga do dziś pojawia się w repertuarach operowych z szekspirowskim klimatem, muzyczną lekkością oraz scenicznym wdziękiem, nasuwa porównania z komediowymi dziełami Stanisława Moniuszki. Najlepszą realizację Wesołych kumoszek z Windsoru jaką pamiętam dała Lia Rotbaumówna i Włodzimierz Ormicki w Operze Śląskiej w latach 50-tych. Natomiast Falstaff Verdiego nie ma szczęścia na polskich scenach. Poza warszawską inscenizacją Reginy Resnik pod batutą Kazimierza Korda z Jerzym Artyszem w roli tytułowej w latach 60-tych, kilka innych prób wprowadzenia tego spektaklu do polskiego repertuaru mogłoby się nie odbyć.

Toteż we współpracy z łódzkim „Grand Tourem” zrobiłem wszystko, aby zobaczyć nową inscenizację  Falstaffa w La Scali. Spektakl grany był w dniach Expo poświęconemu żywności i jedzeniu. Słusznie, jako że Falstaff w całej historii świata jednym z najwybitniejszych opojów i żarłoków.

Kanadyjski reżyser Robert Carsen zamienił Oberżę pod Podwiązką na nowoczesna restaurację, a szekspirowskie figury na postacie ubrane i wyglądające tak jak my. Pominięte zostały również didaskalia librecisty Arrigo Boito, zarówno dotyczące dekoracji, rekwizytów jak i szekspirowskiego miejsca akcji. Na szczęście pozostała muzyka Giuseppe Verdiego, jakby kwintesencja całej jego twórczości, ze wspaniałą melodyką, dźwiękową charakterystyką postaci i sytuacji, całym tym komizmem genialnie przeniesionym z warstwy słownej w sferę muzyczną. Wszystko to stawia niezwykle wysokie wymagania wobec dyrygenta, muzyków i śpiewaków.

Po raz pierwszy od lat uczestniczyłem w La Scali w spektaklu obsadzonymi wyłącznie głosami włoskimi. Polityka niedawno odwołanego dyr. Stefana Lisnera powodowała, że niemal w każdym przedstawieniu stali na scenie śpiewacy rosyjscy. Zwykle zresztą znakomici. Należę jednak do tych bywalców, którzy Rosjan najchętniej słuchają w Moskwie, Polaków w Warszawie, Włochów w La Scali, chyba że są to Kurzak, Beczała, Dobber, Kwiecień i Ruciński.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART