opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

67 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Odchodzenie Wycichowskiej

W roku 1989 prezydent Poznania Andrzej Wituski (na tym stanowisku największy mecenas kultury w historii tego miasta) zapytał mnie, co zrobić z Polskim Teatrem Tańca, któremu grozi likwidacja po przedwczesnej abdykacji Conrada Drzewieckiego. Nie zastanawiając się odpowiedziałem, że najlepszym a nawet jedynym kandydatem powinna być Ewa Wycichowska, równie wybitna tancerka co choreografka, a poza tym poznanianka. Wituski po stosownych sprawdzeniach i konsultacjach wyraził na to zgodę, a ja na dobry początek wywianowałem Ewę grupą wybranych tancerek i tancerzy, kilkoma intratnymi kontaktami impresaryjnymi, produkcją Faust Goes Rock (dekoracje, kostiumy, nagranie, obsada) oraz Lilianą Kowalską na stanowisko dyrektorki poznańskiej Szkoły Baletowej. I tak się zaczęło…

Od kiedy po moim powrocie z Warszawy do Poznania nasze interesy przestały być wspólne, idee baletu operowego rozeszły się z tendencjami Polskiego Teatru Tańca, frekwencja na jego spektaklach w Gmachu pod Pegazem malała, tytuły na afiszach brzmiały coraz dziwaczniej – zacząłem się dystansować od tej całej sprawy. Wycichowska opowiadała i pisała wtedy, że wysłałem ją do Poznania, aby pozbyć się jej z Łodzi. Rzeczywiście jako choreograf nie odniosła w Poznaniu takich sukcesów, jakimi cieszyła nas przedtem.

Wszystko to nie przeczy, że okazała się godną następczynią Conrada Drzewieckiego i jednym z najwybitniejszych twórców polskiego baletu na przełomie XX i XXI wieku. Usuwając w niepamięć nasze nieporozumienia, konflikty, a zwłaszcza moje osobiste poglądy zaświadczam, że swą kompetencją, talentem i pracowitością najpierw uratowała Polski Teatr Tańca potem pomnożyła jego oddziaływania artystyczne, różnorodne nowe inicjatywy, częste debiuty choreograficzne, liczne podróże artystyczne i przedłużyła o przeszło ćwierć wieku byt tej niezwykłej instytucji kultury.

Bezsensownym wydaje się koncept ogłaszania konkursu na kolejnego Conrada Drzewieckiego, lub następną Ewę Wycichowską. Takie postacie nie rodzą się na biurkach urzędników samorządowych, ani w głowach cudacznych jurorów, którzy nie wiedzą o czym mówią. O następcy Drzewieckiego czy Wycichowskiej należy rozmawiać w gronach kompetentnych, ekskluzywnych i merytorycznie dobrze zorientowanych, tak jak czynił to niegdyś nieoceniony prezydent Andrzej Wituski.

Albo lepiej dać sobie z tym wszystkim spokój!

                                                                            Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART