Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Czy Opera Śląska musi żyć przeszłością
Strona 2 z 2
Mijały lata. Otwarto warszawski Teatr Wielki, wybudowano wspaniały obiekt operowy w Łodzi, za dyrekcji Górzyńskiego, Bierdiajewa i Satanowskiego Poznań umocnił swą wiodącą pozycję, Kraków przeżył interesujące sezony za czasów Korda i Ewy Michnik, a Bytom ciągle łudził się, że śląscy włodarze wybudują Operę w Katowicach. Obiecywano to od pokoleń i nigdy nie dotrzymano słowa, utrwalając w świadomości nas wszystkich największe polskie oszustwo operowe stulecia. Tymczasem Opera Śląska zmagała się z trudną codziennością. Nieustanne objazdy, utrata operowego wtorku w Katowicach, kłopoty kadrowe, nieporozumienia na stanowiskach dyrekcyjnych, pożar gmachu, wieloletnia praca na mikroskopijnej, acz bardzo kochanej scenie, dla niewielkiej, ale najwierniejszej na świecie widowni. Teraz na 70-lecie z braku pieniędzy dano wieczór moniuszkowski z Verbum nobile i baletem Na kwaterunku, według pomysłu Henryka Konwińskiego, który całość firmował reżyserią i choreografią. Ta ostatnia zaskakująco udana na tle pozostałych elementów przedstawienia, a dobry poziom tańca, uratował honor jubileuszowego przedsięwzięcia. Ludzie Opery Śląskiej robią co mogą. Niestety mogą niewiele. To skomplikowany, bolesny, od lat trwający trudny problem sztuki operowej na Śląsku. Ale nie oni są winni. Zmęczeni przeciwnościami, niskimi zarobkami, pracą w trudnych warunkach, permanentnym niedofinansowaniem, zawiedzeni niespełnionymi obietnicami, zmuszeni są do życia przeszłością. Chyba, że znajdzie się ktoś z pomysłem, kompetencją, energią i wystarczającą perspektywą, dla realizacji zamierzonych celów. Jest taki jeden, nazywa się Paweł Gabara. Przed dwoma miesiącami w sposób haniebny, po 17 latach wzorowego kierowania Teatrem Muzycznym został wyrzucony ze Śląska przez bezrozumnych i aroganckich władców Gliwic. Nie oglądając się wstecz, niemal natychmiast wygrał konkurs na dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi i od kilku dni już tam funkcjonuje. Wydaje się to być odpowiedzią na pytanie, czy Opera Śląska musi żyć przeszłością? Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |