opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 maj 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

20 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Piotr Buszewski na powitanie wiosny

W tej sprawie postanowiliśmy jechać do Lipska, gdzie Grand Tour wypatrzył dwa kwietniowe występy Piotra Buszewskiego w tamtejszej Operze. Ten trzydziestoletni obecnie tenor przyspieszając swą międzynarodową karierę niezbyt często występuje w Polsce i – tak mi się wydaje – niezbyt dba o swe polskie publicyty zwłaszcza, że nie posiada tu krajowego impresaria.

 

Zanim jednak zdam relację z jego lipskich występów, dwa słowa o tym mieście, jego tradycji muzycznej i teatrze operowym. Licząc drogę na zachód Lipsk znajduje się około 400 km od Poznania i tylko niecałe 300 km od Wrocławia. Po NRD – owskiej brzydocie stał się miastem pięknym, pełnym wiosennej zieleni, kwitnących bzów, kasztanów i tulipanów, nowo wybudowanych obiektów, w tym zachwycającej siedziby Orkiestry Gewandhausu.

 

Tradycja muzyczna Lipska opiera się na Janie Sebastianie Bachu, który spoczął w ewangelickim kościele św. Tomasza, młodym Ryszardzie Wagnerze mieszkającym i działającym tu przez kilka lat, a przede wszystkim Feliksie Mendelsonie Bartholdym, po którym pamiątki i muzyka są ozdobą tego miasta.

 

Prawdziwą potęgę muzyczną stanowi Orkiestra Gewandhausu. Przekonaliśmy się o tym podczas spektaklu Rosenkavaliera Ryszarda Straussa i Rigoletta Verdiego, w których śpiewaka włoskiego i księcia śpiewał nasz Piotr Buszewski. Wprawdzie Gewandhaus muzykę Straussa grał za głośno, zacierając słyszalność śpiewanego tekstu, ale za to proporce brzmieniowe w dziele Verdiego były idealne, a w obu spektaklach poziom muzyczny wykonania sięgał wręcz wymiarów niebotycznych. Rosenkavalierem dyrygował Christoph Gedschold, a Rigolettem Anna Skryleva, co warto zapamiętać, bo to kapelmistrzowie doprawdy znakomici.

 

O ile dzieło Straussa (premiera przed kilkoma tygodniami) wyreżyserował wspaniale Michael Schultz, to Rigolettem zajął się niejaki Antony Pitavachi z Lubeki, reżyser o poważnym dorobku repertuarowym, coś w rodzaju naszego Trelińskiego, tylko bardziej utalentowany, ale mniej sprytny. To co powyprawiał na scenie z librettem Francesco Maria Piave według dramatu Le roi s’ amuse Viktora Hugo nakazuje zdjęcie z afisza tych nazwisk i pozostawienie muzyki Verdiego tylko z nazwiskiem Pitavachi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART