opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Papiez 131-123.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

50 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Taki sobie operowy rachunek sumienia

Coraz częściej bez uprzedzenia kogokolwiek próbuje się nagłaśniać spektakle. Za mojej drugiej dyrekcji warszawskiej żądał tego ode mnie ówczesny dyrektor muzyczny (na szczęście działający  krótko). Kiedy się opierałem, zwłaszcza z kupowaniem super drogiej aparatury, chodził na mnie na skargę do samego ministra kultury. Ten go oczywiście wysłuchiwał i wyrzucił mnie, a nie jego – z powrotem do Poznania. Nikt mu wtedy nie wyperswadował, że nagłaśnianie śpiewaków w operze jest działaniem co najmniej przeciwnym istocie gatunku operowego.

 

Obecnie prawie w każdym spektaklu występują układy choreograficzne. Nawet w TosceOtelluCyruliku sewilskim czy Don Pasquale, gdzie jakiekolwiek tańce są nie do pomyślenia. W ten sposób współczesny „geniusz reżyserski” opiera się na tzw. układach ruchu, a choreografowie otrzymują nienależne im tantiemy. Powie ktoś, że opisywane przeze mnie zjawiska, to zwykłe drobiazgi teatralne. Nieprawda, przytoczyłem je aby pokazać, że z szeregu takich zjawisk składa się prawdziwy obraz życia teatralnego.

 

Oczywiście jeszcze ważniejsze są zaniechania stałych kontraktów z solistami polskich teatrów operowych, co grozi cofnięciem się ich rozwoju w niedalekiej przyszłości, a już teraz powoduje po prostu bezrobocie.

 

Nieuniknioną pozostaje gruntowna reforma szkolnictwa baletowego, z jego bezproduktywnymi pięcioma państwowymi ogólnokształcącymi molochami baletowymi w Warszawie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i Bytomiu, opartymi na wziętym jeszcze z czasów sowieckich systemie kształcenia, z olbrzymią liczbą pedagogów tańca i nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, a garstką tylko uczniów (w tym sezonie we wszystkich tych szkołach przystąpi do matury tylko trzech chłopców, reszta to dziewczynki).

 

I ostatnia sprawa, bo na inne brakuje już miejsca w tym felietonie. Widocznie wymyślił to jakiś tępy urzędnik w ministerstwie. Po zwykle kuriozalnych konkursach na dyrektorów teatrów, pojawiło się stanowisko tzw. zastępcy dyrektora ds. artystycznych. Nic bardziej bałamutnego. Osoba nadająca kształt artystyczny teatrowi, wyznaczająca kierunki jego działania i podejmująca wszystkie decyzje repertuarowe i kadrowe nie może być czyimkolwiek zastępcą tak, jak kiedyś nie był nim Bohdan Wodiczko w Warszawie, Walerian Bierdiajew w Poznaniu, Zygmunt Latoszewski w Łodzi czy Włodzimierz Ormicki w Bytomiu. 

 

To na razie tyle mojego operowego rachunku sumienia.

                                                                              Sławomir Pietras 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART