opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Turandot 674-109.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

73 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Dyplom u Jarzynówny, Prądzyńskiego i Gidla

Obaj młodzi soliści, utalentowani, świetnie wykształceni i gotowi do wykonywania każdego zadania scenicznego, są zaledwie ułamkiem produktu artystycznego w swej Uczelni. Obecnie sytuacja ta dotyczy wszystkich polskich szkół baletowych. Natomiast tegoroczne maturzystki (13), które przystąpiły do egzaminu dyplomowego popisały się zachwycająco: Maja Augustyniak (wariacja Diany), Paula Dacka (wariacja Medory), Weronika Gałązka (Bajadera), Daria Maj (wariacja Kitri), Daria Nasedkyna (wariacja Aurory), Zofia Witeska (też wariacja Kitri), Katarzyna Ganczarska (też wariacja Aurory), Oliwia Grzywińska (Paquita), Martyna Kapecka (wariacja Kitri, ale z III aktu), Gabriela Majtyka (Paquita), Aleksandra Tadych (też Paquita), Marta Wróbel (Arlekinada), Oliwia Żurawska (jeszcze raz Paquita).

 

Byłoby dobrze, aby w ramach przyszłej reformy polskiego baletu zastanowiono się nad doborem klasycznego repertuaru dyplomowego, a zwłaszcza jego urozmaiceniem. Poza jakością wykonania mocną stroną dyplomowego wieczoru były piękne kostiumy wykonane w pracowniach szkoły według projektu Olgi Leszko, (która paradowała w jednym z nich, wzbudzając sensację na widowni) oraz wysoki poziom odtwarzanych nagrań i operowania światłem.

 

Zdecydowanie gorzej wypadły choreografie repertuaru współczesnego. Mam pomysł, który przedkładam dyr. Gidlowi w „czynie społecznym”: Może by tak zwrócić się do wybitnych absolwentów gdańskiej Szkoły mających dorobek choreograficzny, aby podarowali baletowej Alma Mater niektóre swe taneczne kompozycje, które w ten sposób nadal mogłyby żyć podczas dyplomów kolejnych baletowych generacji. Myślę tu o choreografiach Krzysztofa Pastora, Katarzyny Gdaniec, Gustawa Klauznera, a nawet Matki baletu gdańskiego Janiny Jarzynówny-Sobczak.

 

Niezależnie od ewidentnej potrzeby reformy naszego szkolnictwa baletowego, naboru kandydatów do tej profesji, metod szkolenia, rozdziału nauki ogólnokształcącej w ramach przyszłej prywatyzacji, z podziwem i uznaniem patrzę na dokonania dyr. Sławomira Gidla i jego świetnie dobranej kadry pedagogicznej. Świadczą o tym wymienieni powyżej abiturienci, szkolna, a jakże profesjonalna Bajadera, a przede wszystkim przekazywana z pokolenia na pokolenie baletowa tradycja według metody mistrz – uczeń, bez konkursów i jakichkolwiek nowoczesnych pomysłów.

                                                        Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART