opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Karolu, weź się do roboty!

 

Powinniśmy tą sytuacją zająć się osobno, jeśli nie chcemy oglądać Jeziora łabędziego w wykonaniu przewracających się artystów w tym wieku, a w orkiestrze sędziwych dęciaków fałszujących na trąbach, waltorniach, tubach i puzonach, bo też im odebrano wcześniejsze emerytury.

 

Sytuację kadrową polskiego baletu można poprawić – a jest to proces wieloletni – tylko poprzez zmianę systemu kształcenia, a przede wszystkim wzięcie się za żmudny, trudny ale niezbędny proces rzetelnego naboru i nieustannego poszukiwania ( już w dzieciństwie) kandydatów do uprawiania tego zawodu. Jeśli chodzi o kształcenie, proponuję odważną likwidację co najmniej czterech z pięciu obecnych molochów – państwowych szkół baletowych w Bytomiu, Gdańsku, Poznaniu i Łodzi. Już słyszę lamenty pracujących tam pedagogów, po niemal setce w każdej, przy corocznych maturach dla kilku zaledwie tancerek i po jednym (dosłownie) tancerzu. W to miejsce należy szkolnictwo baletowe sprywatyzować, otoczyć merytorycznym nadzorem, a zwłaszcza finansową opieką i pozbawić tego „ogólnokształcącego” aspektu. Tancerka doprawdy nie musi być biegła w matematyce, fizyce czy biologii, ale powinna jak najwcześniej być gotowa do pracy na scenie, bo jak mawiała prof. Teresa Kujawa „kariera w balecie jest krótka, ale za to ryzykowna”. 

 

Gdzie szukać przyszłych gwiazd tańca podpowiadają telewizyjne cykle prezentujące talenty, kluby sportowe, zespoły młodzieżowe oraz wszystkie  klasy III szkół podstawowych, które należy przejrzeć, wyselekcjonować i przekonać rodziców do przyszłych karier utalentowanej progenitury.

 

Tą obszerną tematyką powinni zająć się ludzie pióra. Można tu liczyć na niewielu, ale za to kompetentnych: Gardzinę, Paschalskiego, Drajewskiego, Łasiczkę (na antenie radiowej)… Mogłyby również odezwać się czołowe postacie środowiska: Emil Wesołowski, Ewa Wycichowska, Liliana Kowalska, Sławomir Gidel czy Elżbieta Mendakiewicz.

 

Blisko rok temu stanowisko zastępcy dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca objął Karol Urbański, tancerz, choreograf, filozof, menedżer i pedagog. Obecnie jest on osobą najbardziej kompetentną, aby zorganizować ekipę, która powinna zająć się problemami poruszonymi przez Bożenę Kociołkowską.

 

Ponieważ przed laty stawiał w Łodzi pierwsze kroki na scenie pod moją dyrekcją, z sentymentem, sympatią i uznaniem wznoszę okrzyk: Karolu weź się do roboty!

                                                                        Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART