GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościInstrument bogów i królów – NDI Sopot Classic
Strona 2 z 2
W pierwszej części flet rozwija figuracje na tle długich, wytrzymanych nut smyczków. Druga niepozbawiona jest czysto muzycznego humoru, a przy tym operuje techniką repetytywną. Pozostałe utwory zaprezentowane na omawianym koncercie wprowadzają pierwiastki kameralnego muzykowania solistów wchodzących w różne relacje z towarzyszącą im orkiestrą – Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie pod dyrekcją Rafała Janiaka.
Podwójna Symfonia koncertująca na flet, harfę i smyczki Andrzeja Panufnika rozwija się z dwóch par trójdźwięków: CDA i EFB, a jej przebieg polega na przeciwstawieniu sobie dwóch światów dźwiękowych. Pierwsza część, Molto cantabile o budowie łukowej, odznacza się wyszukaną fakturą i aurą brzmieniową. W następującym Molto ritmico, intonowanym przez kontrabas, między innymi z artykulacją con legno czyli uderzaniem strun drzewcem smyczka, na pierwszy plan wysuwa się agresywna motoryka.
Całość zamyka swoiste postludium, przez kompozytora określone jako Postscriptum, wygaszające emocje poprzedniego ogniwa. Utwór znalazł wrażliwych odtwórców w osobach flecistki Natalii Egielnan i harfisty Carlosa Peñi Montoyi. Swoją obecność zaznaczyła także koncertmistrzyni Anna Manicka, w krótkim solo w drugiej części, ujmując kulturą wydobywania efektów z pogranicza sonoryzmu. Podwójny Koncert fletowy Pawła Łukaszewskiego nie wyznacza nowych dróg w sztuce, ale dostarcza wiele satysfakcji słuchaczom i wykonawcom, w tym przypadku Natalii Egielman i Michaelowi Martinowi Koflerowi. W znacznej mierze posługuje się tradycyjną pracą tematyczną. Żaden z utworów zaprezentowanych tego wieczora nie odznaczał się dźwiękowym radykalizmem. Na bis wspomniana para zagrała własne ujęcie arii Papagena z Mozartowskiego Czarodziejskiego fletu. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |