GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZaczęło się jak Offenbach – NDI Sopot Classic Festival
W rzeczywiście jedynej w swoim rodzaju scenerii Opery Leśnej 2 lipca odbył się koncert inaugurujący XII Sopocki Festiwal Muzyki klasycznej. Wystąpiła Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, będąca organizatorką i gospodarzem imprezy. Za pulpitem dyrygenckim stanął Wojciech Rajski, założyciel zespołu, nieodmiennie stojący na jego czele od czterdziestu lat. Na początek zabrzmiały trzy wyimki z baletu Zagroda (Estancia) op. 8 argentyńskiego kompozytora Alberta Ginastery.
Jest to muzyka motoryczna, w czym przejawia się nie tylko miejscowa tradycja, ale i duch czasu panujący w światowej sztuce tamtego okresu (połowa ubiegłego stulecia). W trzecim ustępie dodatkowo wyostrzają brzmienie przenikliwe, opalizujące glissanda skrzypiec.
Więcej zadumy daje znać o sobie w środkowym fragmencie lirycznej natury, z solami fletu i skrzypiec. Interesującym utworem jest Danzon nr 2, kolejne, z 1994 roku autorskie opracowanie Arturo Marquéza kubańskiego tańca, popularnego również w rodzinnym dla kompozytora Meksyku. Jego przebieg polega na przemiennym przeciwstawianiu nostalgicznego klimatu powolnych odcinków, utrzymanym w żywym rytmie, ekstatycznym triom. Do tej pory Márquez skomponował dziewięć ujęć tego tańca. Poprzez dwa tanga Astora Piazzoli nastąpiło przejście do lżejszego repertuaru. A więc, odwracając przywołany w tytule, a przypisywany Zygmuntowi Stojowskiemu aforyzm o drugim koncercie fortepianowym Saint-Saënsa, festiwal skończy się z kolei jak Bach recitalem słynnej gwiazdy operowej, zwłaszcza że po drodze wystąpi Jakub Józef Orliński. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |