opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




1 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

35 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Przypadek Żymełki

Miałem z tym artystą do czynienia od jego debiutów w Łodzi (interesujący spektakl Mądrej Carla Orffa), Wrocławiu (Wieczór Dagilewa), Warszawie (choreografia do muzyki Mozarta). Dobrze wykształcony w leningradzkim Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa, jako reżyser i choreograf nabył radzieckiego jeszcze podejścia do baletowej fabuły, ale od strony warsztatowej reprezentuje solidną umiejętność konstrukcji choreograficznej i wiedzę potrzebną do tworzenia widowiska baletowego.

 

Więcej, posiada w tym zakresie talent, wyobraźnię, z latami nabył stosownego doświadczenia, a jako tancerzowi częściej proponuje się realizacje baletowe, niż reżyserie muzyczne. A szkoda, bo dysponując librettem operowym, operetkowym czy musicalowym, trzymając się jego sensu, a nie wydziwiając (jak niektórzy mniej wykształceni jego koledzy po fachu), mógłby realizować spektakle nacechowane niewątpliwym talentem.

 

Tak się stało rok temu, kiedy Łukasz Goik – dyrektor Opery Śląsiej w Bytomiu – powierzył mu zrealizowanie widowiska Sól ziemi czarnej na kanwie wybitnego filmu Kazimierza Kutza. Oparcie się na jego fabule, uchwycenie sztuką ruchu dramaturgii i klimatu tej śląskiej opowieści, pozwoliło Żymełce odnieść sukces zarówno reżyserski, jak i choreograficzny. 

 

W tym roku sprawa się skomplikowała. Pozostawienie Artura Żymełki bez oparcia literackiego z jednej strony weryfikującego jego pomysły tematyczne, a z drugiej sugerujące rozwiązania fabularne, stało się powodem moich obaw, co do jakości jego aktualnych poczynań. Jakże skuteczna byłaby ingerencja w jego zamysły twórcze takiej osobowości i fachowca jak Paweł Chynowski, stojący obecnie przy Krzysztofie Pastorze, a przed laty w różnych formach współdziałania przy Conradzie Drzewieckim, Marii Krzyszkowskiej, czy Waldemarze Wołk-Karaczewskim.

 

Ośmielony ubiegłorocznym sukcesem dyr. Łukasz Goik zgodził się na kolejny spektakl Żymełki, zatytułowany Pictures of Poland. Nie jestem pewien, czy każdy górnik i hutnik w Bytomiu będzie wiedział o czym mowa, zobaczywszy to na afiszu. Jeszcze gorzej gdy zdecyduje się przyjść do teatru.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART