opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

77 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ennio

Kompozytor zwykle tworzył kolejną ścieżkę dźwiękową na bazie krótkiego, wręcz minimalistycznego motywu złożonego z 3, 4, albo 5 dźwięków, które odpowiednio przetwarzane i rozwijane, wzbogacane o dodatkowe efekty akustyczne, stawały się rozpoznawalne także bez obrazu. Takim przykładem fenomenalnego pomysłu twórczego jest muzyka do filmu Misja Rolanda Joffé, łącząca w sobie motywy etniczne z prostą melodią graną na oboju. Z filmu Ennio wynika, że u szczytu kariery kompozytorskiej reżyserzy z całego świata zadowalali się tylko kilkudźwiękowym motywem zasygnalizowanym przez kompozytora, aby wyrazić zgodę na jego zatrudnienie w ekipie realizującej nowy obraz. A Morricone miał ogromny talent do tworzenie takich chwytliwych, choć bardzo prostych melodyjek, niekiedy wręcz przerabiając swoje wcześniejsze pomysły, wśród których był nawet uniwersalny motyw B.A.C.H, podpis dźwiękowy użyty najpierw przez samego Bacha, a później pojawiający się w dziesiątkach wariacji u innych twórców. Ennio też użył B.A.C.H, choć w innej kolejności, był natomiast przeciwny firmowaniu muzyki filmowej skompilowanej z utworów różnych muzyków.

 

Ennio Morricone 3

 

Sam na szczęście potrafił, mimo osiągnięcia ogromnego sukcesu (m.in. dwa Oscary) w branży filmowej, zachować racjonalny stosunek do samego siebie, czego dowodem jest emitowana na filmie Ennio tzw. czołówka czyli wstępne napisy do jakiegoś obrazu Passoliniego, w którym on sam śpiewa teksty przesuwające się na ekranie, a po nazwisku Ennio Morricone kończy ową prezentację śmiechem. Czy muzyka Morricone stanie się klasyką za lat 50-100? Gadające głowy, w tym wypadku np. Gianni Morandi – piosenkarz, Pat Metheny – gitarzysta jazzowy, Hans Zimmer – też kompozytor filmowy, nie mają wątpliwości. Z pewnością jego twórczość „zszyta” z produkcjami filmowymi będzie żyła tak długo jak owe filmy. W samodzielnym życiu koncertowym na razie też ma ustalone miejsce, ale na jak długo? Film Ennio funduje nam długie sekwencje z koncertów na wiele tysięcy widzów, z olbrzymim aparatem wykonawczym, w których za pulpitem dyrygenckim stoi sam twórca. Pisze się o nim, że był (zmarł 2 lata temu w wieku 91 lat) także dyrygentem, ale nie ma wzmianki, czy prowadził też koncerty z inną niż własna muzyką. Niestety owe wielkie imprezy masowe, z wielką orkiestrą, chórami i solistami nie są żadnym dowodem artystycznej potęgi, a jedynie ogromnej popularności. Czy w tym przypadku ilość też potwierdzi jakość?

                                                         Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART