opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 wrzesień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

24 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wiem, ale nie powiem, chyba że ...

 

Pozostawiając do innej okazji omówienie zamiarów repertuarowych pozostałych scen, pochylam się nad interesującym zamiarem Adama Banaszaka, nowego dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi, który wespół z Dariuszem Stachurą (dotychczasowym naczelnym) zaplanowali Raj utraconyCasanova (balet wg. koncepcji i choreografii Greya Veredona), Poławiaczy pereł (nigdy niegranych w Łodzi), Manon Lescaut Pucciniego (w reżyserii Gian Carlo del Monaco) i Otello (w reżyserii Macieja Prusa, co witam ze szczególną sympatią i nadzieją).

 

Wszystko to jednak stoi pod znakiem zapytania, wobec nierozstrzygniętego konkursu na dyrektora Teatru i niepojętym rozziewem między aktualną formą i sukcesami artystycznymi zespołów, a groźnym kryzysem kierownictwa. W wyniku podobnego kryzysu w roku 1982 to ja znalazłem się w Łodzi. Pytany przez władze co robić, nieodżałowanej pamięci pierwszy dyrektor tego Teatru Stanisław Piotrowski wskazał właśnie na mnie. Po 10 sezonach „skróconego okresu męki Pańskiej” – jak napisałem wtedy w którymś z felietonów – „łódzka Opera … po pierwszych wspaniałych latach miała lata straszne, ze stale zmieniającymi się dyrektorami i chaosem , poczuciem niepewności i niestabilności, a po nich wreszcie coś powstało, ustabilizowało się i krok po kroku dochodziło do pewnych wyników –  to jest to zasługa określonej ekipy ludzkiej … Teatr jest organizmem, który ma służyć społeczeństwu. Jeżeli służy dobrze, to należy utrzymać go w takiej postaci w jakiej jest…” 

 

Dziś dodam, że dokonywanie zmian w działaniu, sprawach kadrowych, współpracy z reprezentacjami załogi i skutecznym współdziałaniu z organem założycielskim, oraz atrakcyjne promowanie osiągnięć i repertuaru zapewniającego komplety publiczności – oto wyzwania zastępujące rezultaty bezrozumnych dyrektorskich konkursów, na które zgłaszają się jedynie nieudacznicy.

 

Jak tego dokonać – wiem, ale nie powiem! Chyba, że ktoś z decydentów zada mi wreszcie to pytanie mając do czynienia z osobnikiem, który niegdyś wyciągnął ten teatr z o wiele większych tarapatów, pokierował nim najdłużej w jego historii, ma za sobą ponad 40 lat operowego dyrektorowania, wyprodukował ponad 300 realizacji operowych i baletowych, a w międzyczasie pisał cotygodniowe felietony. Ciągle czekam na to pytanie w nadziei, że nie chodzi tu o jakieś polityczne gierki, ale o los instytucji kultury, będącej znakiem firmowym Łodzi i Teatr, który powinien – jak bywało – przodować na firmamencie polskiej sztuki operowej. 

                                                                           Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART