GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ klasycyzmem poprzez stulecia
Strona 1 z 2
Program koncertu Morawsko-Śląskiej Filharmonii im. Leoša Janačka w Ostrawie 9 czerwca, w ramach festiwalu jej patrona, został ułożony w bardzo przemyślany sposób. Ram dostarczyła klasyka: rzadko grywana Uwertura Es-dur Król Stefan op. 117 Ludwiga van Beethovena oraz Wariacje na temat Haydna op. 56a Johannesa Brahmsa. Skomponowana na otwarcie Teatru Węgierskiego w Peszcie łączy właściwe dla tej tonacji triumfalne akordy smyczków z modnymi w ówczesnym czasie zwrotami melodycznymi all'ungherese (występującymi w finale również utrzymanej w Es-dur „Eroiki“).
Wykonanie przez ostrawskich filharmoników pod dyrekcją Tomáša Braunera odznaczało się nade wszystko wartkim tokiem, wyrazistymi figuracjami drzewa i precyzją intonacyjną rogów. Do pierwszego z klasyków wiedeńskich nawiązują Brahmsowskie wariacje, tyle że dzisiaj przyjmuje się, że atrybucja była mylna, gdyż autorstwo wyjściowego tematu – Chorału św. Antoniego – pozostaje nieustalone.
Tym razem dyrygent nie kontrastował kolejnych przekształceń wyjściowego tematu względem siebie, tworząc z nich zwarte kontinuum i eksponując nade wszystko czynnik architektoniczny wariacyjnej formy. Pomiędzy nimi znalazła się muzyka kompozytorów związanych z Czechami. Ericha Schulhoffa pamięta się przede wszystkim jako autora obscenicznej Sonaty erotycznej oraz ekspresjonistycznej opery Płomienie. W II Koncercie fortepianowym op. 43 zaprezentował zupełnie odmienne oblicze. Jest to utwór utrzymany w popularnym w okresie międzywojennym stylu neoklasycznym.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |