GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„De Bekeerlinge” Wima Henderickxa w Operze Vlaanderen w Antwerpii
Strona 5 z 5
Każda z jedenastu składających się na tę operę scen zyskuje tutaj odpowiedni klimat i wydźwięk, każda też nabiera głębszego, niekiedy wręcz metafizycznego sensu. Niektóre odsłony, o dużej mocy ekspresji i nadzwyczajnej sile wyrazu, na długo pozostają w pamięci. Należy do nich na przykład subtelnie przeprowadzona scena erotyczna pomiędzy konwertytką i jej ukochanym, ceremonia przyjmowania przez Vigidis żydowskiego imienia, kiedy bohaterka podlega rytuałowi mycia, a następnie kładzie się w wypełnioną wodą wannie, czy wreszcie wzruszająca scena finałowa z rozlegającym się kadyszem.
Najżywszą kreację tworzy wcielająca się w Vigidis sopranistka Lore Binon, w pełni przekonująca wokalnie i aktorsko, zachwycająco odsłaniająca emocjonalną i psychologiczną złożoność swojej partii. Obok niej głęboką identyfikację z postacią Davida prezentuje baryton Vincenzo Neri, a inny baryton, Luvuyo Mbundu, barwnie i intrygująco ukazuje rabina Obadiaha.
Ważną funkcję pełni tutaj imponujący zbiorową muzykalnością, homogeniczną barwą i wyrównaną intonacją operowy chór, a także biorący udział w spektaklu zespół dziecięcy. I tak oto powstało filozoficzne, niezwykle bogate w znaczenia i możliwe tropy interpretacyjne, a tym samym zmuszające do głębszej refleksji dzieło, które pomimo swojego osadzenia w kontekście historycznym rezonuje z dużą mocą we współczesnych nam czasach. Jest w nim między innymi mowa o sile ludzkiej empatii, zdolności rozumienia cudzych uczuć, o nietolerancji i religijnym fanatyzmie, o sile gotowej na największe poświęcenia miłości, o podróży w głąb siebie. Na pewno warto uważnie śledzić sceniczne losy tej wyjątkowej opery. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |