opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

79 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„De Bekeerlinge” Wima Henderickxa w Operze Vlaanderen w Antwerpii

Ambitnego i trudnego zadania napisania libretta (w języku angielskim) podjął się Krystian Lada, dramaturg, reżyser i librecista, który dojrzał w tekście Hartmansa znacznie więcej niż tylko dziennik mentalnej, wewnętrznej i zarazem fizycznej podróży głównej bohaterki. Otóż zostawia on z boku narrację prowadzoną z punktu widzenia samego pisarza, skupiając się na historii Vigidis, przy czym zamiast prowadzić linearną opowieść, eksponuje raczej jej kluczowe i najmocniejsze z punktu widzenia dramaturgicznego epizody.

 

De Bekeerlinge 4

 

Co ważne, prezentowane nam pozornie przypadkowe zdarzenia i działania układają się tutaj zgodnie z przemyślanymi wzorami i powtarzającymi się symbolami, o czym polski artysta wspomina w zamieszczonym w książce programowej tekście. Nadmienia też, że jego celem było to, aby redagowane w ścisłej współpracy z kompozytorem sekwencje ewokowały obrazy oraz współgrały z dźwiękami i ruchem scenicznym.

 

De Bekeerlinge 5

 

Jego libretto jest nasycone odniesieniami do pism sakralnych, źródeł historycznych, obrzędów religijnych, a jednocześnie w zakresie języka nawiązuje do współczesnej rzeczywistości. „W powieści bohaterowie otrzymali myśli, lęki i przekonania, ale niewiele słów. - mówi Lada - Aby śpiewać i komunikować się na scenie, muszą najpierw nauczyć się poruszać i mówić. Stefan dał im duszę, ja muszę im dać ciało”. Dodaje jeszcze, że wszelkie procesy psychiczne i emocjonalne bohaterów przefiltrował przez własne doświadczenia. Wreszcie warto jeszcze nadmienić, iż librecista stosuje ciekawy zabieg polegający na tym, że niektórzy protagoniści wcielają się w kilka ról. I tak na przykład ksiądz staje się wiejskim błaznem, a David, kochanek Vigidis, przyjmuje też postać pomagającego jej w drodze armatora. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART