GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„De Bekeerlinge” Wima Henderickxa w Operze Vlaanderen w Antwerpii
Strona 3 z 5
Ambitnego i trudnego zadania napisania libretta (w języku angielskim) podjął się Krystian Lada, dramaturg, reżyser i librecista, który dojrzał w tekście Hartmansa znacznie więcej niż tylko dziennik mentalnej, wewnętrznej i zarazem fizycznej podróży głównej bohaterki. Otóż zostawia on z boku narrację prowadzoną z punktu widzenia samego pisarza, skupiając się na historii Vigidis, przy czym zamiast prowadzić linearną opowieść, eksponuje raczej jej kluczowe i najmocniejsze z punktu widzenia dramaturgicznego epizody.
Co ważne, prezentowane nam pozornie przypadkowe zdarzenia i działania układają się tutaj zgodnie z przemyślanymi wzorami i powtarzającymi się symbolami, o czym polski artysta wspomina w zamieszczonym w książce programowej tekście. Nadmienia też, że jego celem było to, aby redagowane w ścisłej współpracy z kompozytorem sekwencje ewokowały obrazy oraz współgrały z dźwiękami i ruchem scenicznym.
Jego libretto jest nasycone odniesieniami do pism sakralnych, źródeł historycznych, obrzędów religijnych, a jednocześnie w zakresie języka nawiązuje do współczesnej rzeczywistości. „W powieści bohaterowie otrzymali myśli, lęki i przekonania, ale niewiele słów. - mówi Lada - Aby śpiewać i komunikować się na scenie, muszą najpierw nauczyć się poruszać i mówić. Stefan dał im duszę, ja muszę im dać ciało”. Dodaje jeszcze, że wszelkie procesy psychiczne i emocjonalne bohaterów przefiltrował przez własne doświadczenia. Wreszcie warto jeszcze nadmienić, iż librecista stosuje ciekawy zabieg polegający na tym, że niektórzy protagoniści wcielają się w kilka ról. I tak na przykład ksiądz staje się wiejskim błaznem, a David, kochanek Vigidis, przyjmuje też postać pomagającego jej w drodze armatora. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |