GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMomenty muzyczne: z kompozytorskiego raptularza Felixa Mendelssohna
Strona 2 z 2
Szczególne wrażenie w czasie piątkowego wykonania wywarła kulminacja orkiestrowego tutti płynnie przechodzącego we frazy zastygłe jakby w bezruchu, wyprowadzające słuchacza poza porządek, którym rządzi upływ czasu, w stronę transcendencji?... Taki moment posiadała także otwierająca koncert krakowskich filharmoników Uwertura „Hebrydy“ h-moll op. 26 Mendelssohna, stanowiąca artystyczny zapis wizyty kompozytora w nadmorskiej Grocie Fingala, kiedy wejście klarnetów zapowiada zasadniczy zwrot w dotychczasowej narracji.
Strategią interpretacyjną Alaksandara Chumały w odniesienia do „Szkockiej“ op. 56 było wyeksponowanie kontrastów. Gdyby przyniosła ona olśniewający efekt, to bym się nie czepiał. Ale był on połowiczny. Pierwszy temat, jak na mój gust, pozostawał zbyt kanciasty w swym rysunku melodycznym, choć przetworzenie drugiego odznaczało się już znacznymi walorami brzmieniowymi, zwłaszcza skupionym, nasyconym dźwiękiem.
W Scherzu dyrygent wydobył kolorystyczne powinowactwa z Berliozem. W finale znów było zbyt wiele przesady, również dynamicznej, poza zwolnieniem przy przejściu do zamykającego Allegro assai maestoso, jakby znów zatrzymanym w czasie i wydobywającym bardziej refleksyjne oblicze tej w znacznej mierze beztroskiej muzyki. Mendelssohn to do pewnego stopnia zagubiony w romantyzmie klasyk, któremu bliżej do Mozarta niż Beethovena. A więc pełen ogłady, kierujący się zasadą decorum czyli stosowności, nie przekraczający granicy dobrego smaku. A zatem oczekiwałoby się większej lekkości w kształtowaniu dźwięku, a co za tym idzie i jego artykulacji. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |