opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Cosi fan tutte” Mozarta w Opéra du Rhin w Strasburgu

Warto jeszcze poinformować, że fikcyjne zaślubiny utworzonych na nowo par, przeprowadzone przez fałszywego notariusza w osobie przebranej Despiny, stają się dla Hermanna pretekstem do prowadzenia dwuznacznej gry z tożsamością płciową poszczególnych protagonistów. Reżyser precyzuje, że tak nakreślona warstwa wizualna spektaklu, osadzona w przedziale czasowym pierwszej połowy dwudziestego wieku, jest dla niego doskonałym pretekstem do pokazania metamorfozy wciąż konstruującego się na nowo społeczeństwa. Wątek przewodni przedstawienia koncentruje się oczywiście na statusie walczących o emancypację kobiet oraz na zmieniających swój charakter relacjach damsko-męskich.

 

Cosi fan tutte,Strasburg 4

 

Można się też w tej realizacji dopatrzyć refleksji na temat umiejętności jednostek w zakresie korzystania ze zdobytej wolności i dokonywania dzięki niej właściwych wyborów. Ogólnie rzecz ujmując trzeba wszakże stwierdzić, że ów nadmiar najróżniejszych inicjatyw scenicznych, o nie zawsze czytelnym znaczeniu, bardzo szybko doprowadza do sytuacji, w której intencje reżysera stają się dla widza coraz mniej czytelne. Poważniejszy problem całego przedsięwzięcia tkwi jednak zupełnie gdzie indziej. Przypomnijmy bowiem, iż pomimo zawartych w tej historii miłosnych perypetii gorzkich akcentów, Cosi fan tutte należy do konwencji opera buffa, czyli gatunku komicznego. A to z kolei wiąże się z niezbędną tutaj beztroską i lekkością, które w tym konkretnym przypadku zupełnie znikają pod ciężarem wojennej i zbyt przeintelektualizowanej tematyki omawianej inscenizacji. Na szczęście niczego nie można zarzucić utrzymanej na wysokim poziomie realizacji muzycznej Mozartowskiego arcydzieła. Przede wszystkim dużo satysfakcji dostarczają imponujący pod względem wokalnym i aktorskim soliści. Brytyjska sopranistka Gemma Summerfield ujmuje swoim czule brzmiącym, ale niekiedy celowo przyjmującym także nieco ostrzejszą barwę głosem, bezbłędnie prowadzonym we wszystkich rejestrach oraz zdolnym do zajmującego podkreślania kontrastów w budowaniu psychologicznej sylwetki postaci Fiordiligi. Jej frywolną siostrą Dorabellą jest dysponująca ciemnym mezzosopranem Ambroisine Bré, przykuwająca uwagę podawanymi z wzorową dykcją recytatywami. Partię Ferrando śpiewa imponujący dużą swobodą sceniczną tenor Jack Swanson, wzruszający w mieniących się subtelnymi odcieniami i utrzymanymi w szlachetnym piano ariami. Także ładnie nasycony i nośny baryton Björna Bürgera doskonale pasuje do postaci Guglielmo. Zaskakująco się w tym przedstawieniu prezentują postaci Don Alfonso i wspomnianej już wyżej Despiny. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART