opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Leningrad, miasto istniejące wyłącznie w muzyce

Przetrwało bowiem pod tą nazwą w partyturze VII Symfonii C-dur op. 60 Dmitrija Szostakowicza, nazywanej właśnie leningradzką. Jawi się ono w niej bardzo barwnie, zwłaszcza pod batutą Paolo Bortolameollego, który 13 stycznia poprowadził ją z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, kładąc nacisk na ten właśnie aspekt muzyki leningradzkiego kompozytora, bardzo szybko ewakuowanego z rodziną z oblężonego miasta (jego słynne zdjęcie w stroju strażaka w znacznej mierze uznać można za prawdopodobnie ustawione). I tak w pierwszej części – Allegretto – ograniczył efekt crescenda w przeważającym stopniu wypełniającego ją marszowego motywu inwazji (skompilowanego z kupletu Daniła z Wesołej wdówki Lehára oraz autocytatu z własnej Lady Makbet mceńskiego powiatu).

 

 

Szostakowicz

 

 

Czyżby chciał w ten sposób uniknąć skojarzeń i porównań z Ravelowskim „Bolerem”, co często podnosili niechętni temu dziełu. Ale przecież i Bach wykorzystywał materiał zaczerpnięty z koncertów Vivaldiego, a do wspomnianego efektu nawiąże jeszcze Wojciech Kilar w swoim Exodusie. Za to przeniósł punkt ciężkości z dynamicznego natężenia na zróżnicowane brzmienie podejmujących go kolejnych sekcji instrumentalnych. Dzięki temu można było podziwiać świetną dyspozycję brzmieniową fletów, obojów, klarnetów, puzonów i trąbek, tych ostatnich bliskich radzieckiemu, przenikliwemu dźwiękowi, na co zwraca uwagę Łukasz Borowicz. Druga część, Moderato (poco allegretto), na sposób Brahmsowski, jest czymś pośrednim pomiędzy scherzem a intermezzem, a co za tym idzie niezbyt rozpędzona i utrzymana kiedy niekiedy w bardziej lirycznej tonacji. Przejmująco zabrzmiało Adagio, a zwłaszcza lamentacyjny temat skrzypiec unisono. W końcu pierwotnie symfonia miała nosić podtytuł „requiem”, nie rozstrzygając czyim ofiarom, hitlerowskim czy wcześniejszym stalinowskim miało być ono poświęcone? W pewnym momencie w narrację wdziera się epizod o wyjątkowo dramatycznym przebiegu. Chilijski kapelmistrz stonował ponadto nieco fałszywie brzmiącą optymistyczną wymowę finału, Allegro non troppo, a zwłaszcza jego nieco przesadny i pospolity pod względem orkiestracji (czynele) patos, przydając tym samym zakończeniu niejednoznacznej, a zarazem szlachetniejszej wymowy.

                                                                                    Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART