GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościSmyczkiem i smykiem przez wieki
Strona 1 z 2
Porównywać Sonaty skrzypcowe i kontrabasowe właściwie nie sposób, bo choć mamy do czynienia z dwoma instrumentami smyczkowymi, jednak skrajnie różniącymi się wielkością i skalą wydawanych dźwięków. Są też konsekwencje tych odmienności – na skrzypcach można sięgać najwyższych tonów słyszalnych ludzkim uchem, na kontrabasie – do prawie najniższych. Na skrzypcach można grać niezwykle szybkie przebiegi dźwięków, na kontrabasie raczej powolnie. Literatura na skrzypce solo jest przeogromna, na kontrabas przeuboga i raczej koncentrująca się na współczesności.
Jedynym bodaj słynnym kawałkiem jest Camilla Saint-Saënsa Słoń z Karnawału zwierząt. To wszystko jednak skłania do porównania dwóch płyt CD wydanych przez DUX. Oriana Masternak z Justyną Danczowską urządziły podróż ze skrzypcowymi Sonatami przez wieki prosząc słuchaczy, aby prezentowane utwory odbierali parami, dwie klasyczne Sonaty Mozarta i Elsnera, dwie modernistyczne Ravela i Szymanowskiego – (chociaż tu jest tylko taniec) i na koniec „mieszanka” Aleksandra Tansmana. Artystki z pewnością doskonale opanowały proponowany repertuar, choć w przypadku dwuczęściowej Sonaty Mozarta skrzypce dziwnie chowały się za prowadzącym narrację fortepianem. Lepiej wypadła Sonata Józefa Elsnera, bo tutaj balans skrzypcowo-fortepianowy okazał się bardziej czytelny. Zrównoważenie skrzypiec i fortepianu w Sonatach skrzypcowych, a także kontrabasowych, nie jest jednak najważniejszym problemem, ale użyte przez kompozytorów środki wyrazu muzycznego. W utworach klasycznych czy romantycznych nierzadko fortepianowi dawano rolę wiodącą, jednak w Tańcu z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego w opracowaniu na skrzypce i fortepian dokonanym przez Pawła Kochańskiego, trudno traktować grające instrumenty inaczej, niż imitację brzmienia orkiestry i chóru. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |