GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOd Cranacha do Bacha
Strona 3 z 4
Ważny w odbiorze sztuki dawnej, do której zalicza się zarówno Cranach jak i Bach, jest autentyzm przekazu, okoliczności i otoczenia. Wystawa Cranacha w Muzeum Narodowym jest wzbogacona o 21 rycin i rysunków kilku autorów, znanych i anonimowych. Są tam czarno-białe prace samego Cranacha, ale także Albrechta Dürera, gdzie znajdziemy słynny miedzioryt przedstawiający Madonnę z Dzieciątkiem i małpką.
Dürer był autorytetem dla Cranacha, więc i ten Bożonarodzeniowy wizerunek starszego tylko o jeden rok kolegi można traktować łącznie z jego obrazem. Wnosi on pewną dodatkową myśl związaną z obecnością tego sympatycznego zwierzęcia, które nie jest symbolem diabła, jak przewidywali niektórzy, ale dowodem na to, że wszystko tu jest wiernie oddaną prawdą o narodzinach, zgodnie ze starożyną maksymą Ars simia naturae (Sztuka małpą natury).
Dürer zatem naprowadza nas na ścieżkę, którą podążał także Cranach. A co podnosi autentyzm Kantat Bacha? Przede wszystkim dawne instrumenty, którymi dysponuje Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. To tutaj grają naturalne bezwentylowe trąbki, drewniane flety, a także specjalnie zrekonstruowane „wygięte”, przewidziane przez Bacha oboje myśliwskie. Orkiestra zdobyła też archaiczne łukowato wygięte smyczki, natomiast głosy chóru i solistów są takie jak kiedyś, bo ani w XVI, ani XVIII wieku nie było różnic w budowie naszego naturalnego instrumentu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |