GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOd Cranacha do Bacha
Strona 2 z 4
Bach, największy twórca muzycznego Baroku, także był wychowany religijnie w duchu rozwiniętego już protestantyzmu, obaj jednak traktowali swoją religijną przynależność z rozsądnym zaangażowaniem i tolerancyjnie odnosili się do katolików rzymskich.
Dowodem na to jest fakt, że zarówno Cranach jak i Bach wykonywali także prace na zamówienie wyznawców katolicyzmu, Cranach malował dla katolickich książąt, Bach skomponował Mszę łacińską h-moll dla polskiego króla Augusta III Sasa. Dzieła obu artystów mają ponadczasowe znaczenie. Madonna Cranacha przedstawia młodą Marię z Jezusem, który zgodnie z tradycją malarską i religijną ma już co najmniej pół roku.
W obrazie tym ważne są nie tylko realistycznie oddane postacie, np. bardzo misternie namalowana twarz i delikatne nakrycie głowy Marii, ale także fantazyjne tło, a więc owe jodły i rysujące się na dalszym planie fantastyczne urwisko z zabudowaniami na jego szczycie. Kantaty Bożonarodzeniowe Bacha stanowią jedną z najważniejszych światowych kompozycji religijnych opowiadających najpierw o zwiastowaniu narodzin Zbawiciela w nastroju żywiołowego uniesienia i triumfu, choć pojawia się tu także melodia chorału znanego również jako pieśń pasyjna (podobna pojawia się w Bachowskiej Pasji), przypominająca, iż radość Narodzenia jest początkiem drogi prowadzącej do Krzyża. Dalsze kantaty przynoszą wieści o samych narodzinach, a potem składanych Jezusowi darach. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |