opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Co łączy Zygmunta Krauzego z Felixem Mendelssohnem?

 

Ramy utworu wyznaczają ustępy przeznaczone na dwa fortepiany, okalające ogniwo z udziałem smyczków. Zamykają zaś spazmatyczne dźwięki fortepianów w wysokim rejestrze. Jest to prawdopodobnie pierwszy przypadek w twórczości Krauzego (poza operami), w którym emocje do tego stopnia dochodzą do głosu. Po wybrzmieniu kompozycji autor podarował jej manuskrypt wdowie po adresacie dedykacji. W pierwszej części Lutosławski Piano Duo wykonało utwory utrzymane w estetyce bliskiej Jubilatowi.

 

Zygmunt Krauze,pulapka

 

A więc odznaczających się wrażliwością na jakości dźwiękowe, co wyróżnia szczególnie cenioną przezeń francuską tradycję muzyczną – stąd sięgnięcie po Suitę na dwa fortepiany „W bieli i czerni“ (En blanc et noir) Claude’a Debussyego, której tytuł odnosi się zarówno do barwy klawiszy, jak i kontrastów natury kolorystycznej.

 

Zygmunt Krauze

 

Ponadto zabrzmiały dwie kompozycje Tomasza Sikorskiego, przyjaciela i prekursora minimalizmu w muzyce polskiej (emblematyczny utwór Droga donikąd), zarazem syna Kazimierza Sikorskiego, u którego Krauze studiował. Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik wykonali Muzykę nasłuchiwania oraz Diafonię, charakteryzujące się ascezą materiału tematycznego, a rozwój w rudymentarnej postaci polega jedynie na wykonywaniu go w różnych tempach przez poszczególnych muzyków. Moim zdaniem zabrakło jeszcze jednego patrona poszukiwań obydwu twórców, a mianowicie Charlesa Ivesa, odwołującego się zarówno do efektów kolażowych (Trzy miejsca w Nowej Anglii), jak i powolnego, ledwo zauważalnego rozwoju muzycznego (Pytanie bez odpowiedzi).

                                                                       Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART