GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCo łączy Zygmunta Krauzego z Felixem Mendelssohnem?
Strona 4 z 4
Ramy utworu wyznaczają ustępy przeznaczone na dwa fortepiany, okalające ogniwo z udziałem smyczków. Zamykają zaś spazmatyczne dźwięki fortepianów w wysokim rejestrze. Jest to prawdopodobnie pierwszy przypadek w twórczości Krauzego (poza operami), w którym emocje do tego stopnia dochodzą do głosu. Po wybrzmieniu kompozycji autor podarował jej manuskrypt wdowie po adresacie dedykacji. W pierwszej części Lutosławski Piano Duo wykonało utwory utrzymane w estetyce bliskiej Jubilatowi.
A więc odznaczających się wrażliwością na jakości dźwiękowe, co wyróżnia szczególnie cenioną przezeń francuską tradycję muzyczną – stąd sięgnięcie po Suitę na dwa fortepiany „W bieli i czerni“ (En blanc et noir) Claude’a Debussyego, której tytuł odnosi się zarówno do barwy klawiszy, jak i kontrastów natury kolorystycznej.
Ponadto zabrzmiały dwie kompozycje Tomasza Sikorskiego, przyjaciela i prekursora minimalizmu w muzyce polskiej (emblematyczny utwór Droga donikąd), zarazem syna Kazimierza Sikorskiego, u którego Krauze studiował. Emilia Sitarz i Bartłomiej Wąsik wykonali Muzykę nasłuchiwania oraz Diafonię, charakteryzujące się ascezą materiału tematycznego, a rozwój w rudymentarnej postaci polega jedynie na wykonywaniu go w różnych tempach przez poszczególnych muzyków. Moim zdaniem zabrakło jeszcze jednego patrona poszukiwań obydwu twórców, a mianowicie Charlesa Ivesa, odwołującego się zarówno do efektów kolażowych (Trzy miejsca w Nowej Anglii), jak i powolnego, ledwo zauważalnego rozwoju muzycznego (Pytanie bez odpowiedzi). Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |