GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCo łączy Zygmunta Krauzego z Felixem Mendelssohnem?
Strona 3 z 4
Wciąż pamiętam brawurowe wykonanie sprzed lat dedykowanego mu Swinging music Kazimierza Serockiego, przewrotnego, postmodernistycznego, ante litteram, dialogu z jazzem. Przede wszystkim jednak artysta stworzył własną odmianę muzycznego minimalizmu, przenosząc na grunt dźwiękowy teorie malarskie Władysława Strzemińskiego wraz z ukutym przezeń pojęciem unizmu.
Wyrazem tego jest zredukowany przebieg muzyczny, w którym punkt ciężkości przesunięty zostaje na samą aurę brzmieniową, jej trwanie, a nie rozwój. Tego rodzaju podejście do materii muzycznej reprezentuje III Kwartet smyczkowy, zagrany na omawianym koncercie przez Kwartet Śląski. Muszę przyznać, że długo nie odnajdywałem się w tym świecie muzycznym. Do twórczości Krauzego przekonałem się dopiero za sprawą jego Pułapki, opartej na technice repetytywnej opery o Franzu Kafce według sztuki Tadeusza Różewicza. Punktem kulminacyjnym wczorajszego wieczoru było prawykonanie Trenu pamięci Krzysztofa Pendereckiego, skomponowanego w pierwszym odruchu na wiadomość o jego śmierci.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |