opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 952-426.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

96 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jesienna podróż Thomasa Hampsona do Krakowa

W jesienny, deszczowy wieczór 22 listopada Thomas Hampson i Wolfram Rieger zabrali nas w Podróż zimową op. 89 (D. 911) Franza Schuberta. Po pieśni w ogólności, a tego kompozytora w szczególności, sięgać należy, kiedy już nikomu ani niczego nie trzeba udowadniać. Na przykład, że posiada się wartościowy głos i odpowiednią technikę pozwalającą nim władać. A więc wtedy, kiedy wykorzystuje się je dla samej muzyki, jej najpełniejszego zaistnienia, a nie własnej próżności, co wiąże się w równej mierze z dojrzałością artystyczną, co życiową, znamionującymi prawdziwych muzyków. Kryteria te spełnia Thomas Hampson, solista największych scen operowych świata. Dla nas bliski i z tego powodu, że wraz z Simonem Rattlem dokonał nagrania Króla Rogera Karola Szymanowskiego, wykonując w nim po polsku tytułową partię.

 

Hampson

 

Dobrze się stało, że amerykański baryton nie wystąpił w banalnym zestawie popularnych arii operowych, wyrwanych z naturalnych kontekstów, jak to najczęściej bywa, ale w Schubertowskim cyklu, dając głęboko przemyślaną jego interpretację. Przede wszystkim odwołał się do operowania barwą, raz nią nasycając linię melodyczną, kiedy indziej dla celów wyrazowych pozbawiając jej całkowicie na rzecz brzmienia matowego, oddającego rozczarowanie lub zwątpienie ogarniające romantyczny podmiot liryczny. Z kolei forte, mocno osadzone na przeponie, odznacza się potęgą, nie przybierając zarazem znamion wysilenia czy krzykliwości. Pod koniec Złudzenia artysta odwołał się do pianissima, by w kolejnych pieśniach – Przewodniku Tawernie - posługiwać się subtelną dynamiką. Zwracało również uwagę staranne podawanie tekstu słownego, a to dzięki nienagannej dykcji niemieckiej oraz pełnym zrozumieniu znaczenia tego, o czym się śpiewa. Godnego siebie partnera znalazł w osobie wspomnianego Wolframa Riegera, znacznie wykraczającego poza rolę tradycyjnie wyznaczaną akompaniatorowi, a przy tym ani przez moment nie wysuwając się na pierwszy plan, między innymi dzięki wyciszonemu dźwiękowi fortepianu, nie forsującemu dynamiki. Dostarczał zarazem śpiewakowi swoistego narracyjnego sztafażu do kolejnych pieśni, na tle którego mogła się dopiero w pełni kształtować i rozwijać linia wokalna. We wstępie do Ostatniej nadziei wydobył natomiast nieomal serialne ukształtowanie partii fortepianu, przywołując przed uszy Webernowskie wariacje. Koncert odbył się na tle kurtyny Wyspiańskiego, odtworzonej przed trzema laty według projektu uczestniczącego w konkursie. Czyżby przez wzgląd na obiegowe wyobrażenie o amerykańskim guście?

                                                                   Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART