GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościBER - tryptyk baletowy w Teatrze Wielkim w Poznaniu
Strona 2 z 2
Tu podziwiać należy z najwyższym uznaniem sprawność ciał wykonawców zmuszonych do wyczynów, które wydają się bliskie kresu ludzkich możliwości. Zespół jest absolutnie międzynarodowy, co stanowi signum temporis. Tytuły: „Take me with you”, „Blind words” i (kuriozalny) „Episode 31” mówią wszystko i nic. Ale znamienny jest ten ostatni tytuł. Były to trzy epizody. Muzyka klasyczna: fragment utworu Satiego, zabrzmiała dopiero na końcu.
Wcześniej było coś, co może przemawia do młodych ludzi, ale dla mnie było mdłe i monotonne (mam 73 lata). Moja refleksja: taniec współczesny być może w zamiarze choreografów jest „o czymś”, a nawet ma pretensje do głębi filozoficznej oraz „sięgania do źródeł ludzkiej egzystencji” (nie pamiętam skąd ten cytat, lecz pasuje do wszystkiego), ale w odbiorze takiego laika jak ja – jest o niczym.
Ot: wzbudzające podziw maestrią wykonawców popisy, czasem nawet zabarwione humorem, ale nie dające żadnego punktu zaczepienia dla intelektu. Być może zbyt wiele wymagam. A może, jak wspomniałem, po prostu się nie znam. Tylko podejrzewam, że ogromna większość widzów ma wiedzę na temat baletu współczesnego nie większą albo niewiele większą ode mnie. Chociaż spektakl podobał się i brawa były rzęsiste. Przyjmijmy więc takie założenie: trzeba to oglądać tak, jak się słucha muzyki, nie doszukując się znaczeń. I nie sugerować się tytułami, całkiem umownymi. Podziwiać kunszt młodych tancerzy i wierzyć na słowo, że choreografowie rzeczywiście rozszerzają horyzonty (to chyba też jakiś cytat) współczesnej sztuki tańca. Piotr Nędzyński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |