opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kilar, Tokarczuk, Szymanowski

Choreografka wypełniła więc obsadę genialnego baletu Karola Szymanowskiego postaciami z powieści. W oryginale jest to historia młodej góralki porwanej przez zbójników, która wkrótce zakochała się w ich Harnasiu. Po powrocie do miasta została ona siłą wydana za mąż za bogatego gazdę, a następnie uprowadzona podczas wesela przez ukochanego. W ujęciu Izadory Weiss mamy nieco inną historię. Młoda i Młody są już po ślubie, ale im się jakoś nie układa. Młody siedzi z książką, a Młoda musi zajmować się dzieckiem. Tę małą stabilizację przerywa wejście gości, jest tutaj też „zły duch” – teściowa (Ana Kipshidze).

 

Exodus,Bieguni 2

 

Zaczyna się zabawa, w której safandułowaty mąż nie bierze udziału. Ta odsłona baletu wizualnie jest bliska kiczu. Banalność jej ubarwia „greps” – uczestnicy zabawy chwytają za cztery rogi dywan i obracają stojącą na nim Młodą. Można taką zabawę towarzyską włączyć do katalogu naszych biesiad narodowych. Potem Młoda, która tutaj jest Anuszką (świetnie tańczoną przez Elisabettę Formento) porywa „alter ego” Harnasia, czyli Galina (Jaeeun Jung), następnie jest epizod z Harnasiem (Ryota Kitai), coś jakby ślub, który nie dochodzi do skutku, i powrót Anuszki do miasta. W tych wszystkich perypetiach tancerzom towarzyszy dobrze i rytmicznie rezonujący chór, ubrany na zielono przez Izadorę Weiss. Duży podziw budzi tenor Zbigniew Malak, który nie tylko śpiewa partię Młodego przewidzianą przez Szymanowskiego, ale wykonuje zadania aktorskie i taneczne, niemal baletowe. Do tej opowieści o krętych losach Anuszki autorka zapożyczyła jeszcze dwie pierwsze części z IV Symfonii Koncertującej Karola z Atmy. W tej wersji poszerzonych Harnasi jest wiele tanecznych solówek, duetów i tercetów, które dają okazję wykazania się techniką współczesną, zaś opowiedziana historia „patologii w rodzinie” też ma pewne znaczenie etyczne, ale odkryciem Ameryki nie jest. Część druga dyptyku jest mniej kreatywna wizualnie od pierwszej, ale i tu i tam ruchu nie brakuje. Polski Balet Narodowy ma w repertuarze nową, ciekawą pozycję, która wykorzystuje cały zespół tancerzy. A co najważniejsze dyptyk baletowy do muzyki Kilara i Szymanowskiego jest tańczony z towarzyszeniem doskonale grającej orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza, co jest atrakcją samą sobie.

                                                                        Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART