opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

74 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Kilar, Tokarczuk, Szymanowski

„Matryca” poczyna się rytmicznie ruszać, podnosić, opadać, aż wreszcie, coraz bliżej szaleńczej kulminacji utworu, schodzi na ziemię. I tu okazuje się, że owe ubrania tancerzy to luźno zawieszone długie płaszcze, które podczas piruetów grają rolę skrzydeł. Ten fenomenalny konglomerat choreografii, scenografii, światła i kostiumów, jest najlepszym fragmentem całego dyptyku, wręcz najwybitniejszym wydarzeniem taneczno-wizualnym, które można oglądać na tej wielkiej scenie. Dodajmy – autorką choreografii i kostiumów jest Anna Hop, zaś za scenografię i światła odpowiadała Małgorzata Szabłowska.

 

Exodus,Bieguni 1

 

O co chodziło w tym Exodusie, czy np. o wyjście Synów Izraela z Egiptu, czy o apoteozę wszelkiego uchodźstwa – Anna Hop tłumaczy mało konkretnie. „Fascynuje mnie ruch dużych mas, zbiorowości. Bakterii, komórek, owadów, ptaków, wody, powietrza, ognia, ludzi, ciał niebieskich, atomów. Miasto i mrowisko, planeta i atom mają ze sobą wiele wspólnego”. Po prostu Anna Hop odczuła wielką moc tkwiącą w muzyce Wojciecha Kilara, ale na Exodusie się nie skończyło, bo autorka spektaklu dołączyła jeszcze dwie części Koncertu fortepianowego Kilara (pianista Piotr Sałajczyk) oraz jego kantatę na chór i orkiestrę Bogurodzica. Autorka scenografii Małgorzata Szabłowska dwoi się i troi ze swymi pomysłami plastycznymi – buduje np. jakby wysoki blok mieszkalny, gdzie ściany frontowe poszczególnych mieszkań wykonane są tylko z elastycznych płacht nadających się do zerwania. Tworzy też pod ścianą miejskiego bloku jakby parafrazę obrazu Andrzeja Wróblewskiego Rozstrzelanie zbudowaną z ciał tancerzy, a potem tylko z cieniów pozostawionych przez te ciała. To są wszystko niezwykle kreatywne pomysły, które nierzadko nie mają odniesienia wprost do „libretta” choreografii, kierującego naszą uwagę np. do problemu „przemocy w rodzinie”, rozumianej bardzo szeroko i rozciągliwie. Wydaje się, że pomysł mazania tancerzy, a także występujących tu dzieci, czarną farbą, symbolem przemocy, został wyraźnie, z dużym naddatkiem, przesadzony. Czy jest aż tak źle z nami? Po przerwie, podczas której jednym z tematów rozmów widzów było pytanie: Czy oni tam mają tyle pryszniców, aby się spłukać z tej czarnej farby? Przeszliśmy do części drugiej, za którą odpowiedzialna była Izadora Weiss. Jej Bieguni-Harnasie wynikły z inspiracji prozą Olgi Tokarczuk.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART