opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Manru 669-136.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

42 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Chopin zdekonstruowany - Kyōhei Sorita w Filharmonii Krakowskiej

Niektórzy pewnie pamiętają jak pomstowałem na konkurs chopinowski, który do szczętu ogołocił i wyjałowił polski krajobraz kulturalno-artystyczny. Poddałem się jednak przy finałach i posłuchałem z nich transmisji. Szczególne wrażenie dojrzałością swych interpretacji wywarł na mnie Kyōhei Sorita. Upatrywałem w nim nawet zwycięzcę, ale druga nagroda bynajmniej nie rozmijała się z moimi odczuciami, a ponadto należało uwzględnić całość konkursowych zmagań, z którymi wszakże nie miałem okazji się zapoznać.

 

Filharmonia Krakowska 107

 

Stąd z satysfakcją odnotowałem wiadomość, że to on właśnie spośród laureatów da recital w Filharmonii Krakowskiej w niedzielę 7 listopada o nietypowej, popołudniowej porze. Podróż Sority poprzez muzykę Fryderyka Chopina była tyleż fascynująca i pasjonująca pod względem oryginalności i nowatostwa niektórych odczytań, ileż kontrowersyjna i irytująca, gdy pewien manieryzm wykonawczy brał nadmiernie górę. 

 

Filharmonia Krakowska 108

 

Mazurek H-dur z op. 56, a zwłaszcza wstęp do niego, zagrany zamglonym dźwiękiem, sprawiał wrażenie jakby Chopinowi dane było dożyć w Paryżu czasów Debussyego i muzycznego impresjonizmu. Z kolei Mazurek C-dur zabrzmiał jakby jego autor wrócił do Warszawy, ale już Szymanowskiego, skoro wyostrzenie jego konturów nasuwało skojarzenie z ujęciem tego gatunku przez tamtego. Nie jestem zwolennikiem ortodoksji w odniesieniu do historycznej stylowości, a więc mnie to nie przeszkadzało ani nie zgorszyło. Azali w Walcu F-dur op. 34 nr 3 oraz w Rondzie à la Mazur F-dur op. 5 sam dźwięk pozostawiał wiele do życzenia, szczególnie w górnych oktawach, a wykonanie za sprawą licznych allontanandi czyli zwolnień miejscami stało na pograniczu zbytniej dowolności. Ale już w Balladzie F-dur op. 38 budował nastrój za pomocą zróżnicowanego touché, niekiedy zwiewnego, ledwie muskającego klawisze. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART